Vi slår på stort med en tävling som håller på till nästa söndag.
För att ha chans att vinna vill jag att du delar med dig av dina bästa julmysböcker. Vilken/Vilka böcker får dig i julstämning?
Vad du kan vinna? Valfri bok av dessa:
Jag kan inte låta bli att bli barnsligt förtjust i bilderboken Siri och snömannen. Dels gillar jag bilderna supermycket. Tilltalande bilder är riktigt viktigt för mig, när jag läser bilderböcker. Minerna hos både djuren och barnen är obetalbara. Så har boken det där igenkännandets glädje, t ex vem har inte haft en förälder som inte har tid att göra det som man själv vill just nu? Sedan sist men absolut inte minst så genomsyras berättelsen av en sån härlig humor.
När jag kom på att jag inte hade läst Synd, utan den låg oläst i min bokhög blev jag så glad. För jag var så sugen på en sån här typ av bok. När jag började läsa blev jag inte heller besviken. Det var PRECIS en sådan bok som jag behövde läsa. Kärlek, sex och spänning i en skön blandning. En sån där läsning som passar en trist, mörk novemberdag då humöret är nere.
Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson och Eva Lindström blev årets Svenska Barn-och ungdomsbok. Jag har själv inte läst den, men är definitivt nyfiken på den. Så här står det om den:
Vanmakt är spännande på det där sättet att man vill veta lösningen. Jag pendlar mellan vad jag tror som pågår och Thomas Eriksson lyckas hålla mig pendlande. Ända in i slutet. Det gillar jag. Så är jag fortfarande väldigt förtjust i pratet om olika personligheter baserat på färger, precis som när jag läste del 2 om Alex King (Illdåd).
Esternas stora bok om kilot är en sån där bok med lite knasig humor. Det skrivs om Kilot precis som om det var en person. Det är en rätt underhållande bok med bland annat berömda målningar ändrade så kilot är med, intervjuer med kilot, humorfakta om kilot, kilots guide till drömmar och reportage om kilot. Det är till och med en instruktion om hur man gör sitt eget kilo och en målarbild på ett kilo.
Hon ville ju är skriven som en lättläst bok, men det är inte ett lätt ämne. Boken är viktig och den skriven på ett utmärkt sätt. Även om den riktar sig till de som har klurigt med läsningen skulle jag vilja att denna läses av alla ungdomar. Jag skulle vilja att den lästes som bokcirkelbok och att man diskuterade den. För det är verkligen frågor som bränner. Om man är så full att man sover och någon har sex med en, är det då våldtäkt?
United states of cakes är en "mighty fine" bakbok. Jag är väldigt förtjust i amerikanska bakverk, så om du också är det så är detta en bok för dig. Jag har prövat några recept i den, men har inte hunnit skriva om alla. Så det kommer här fraöver. De jag har prövat har varit väldigt bra recept. Ett recept som jag har prövat och skrivit om var de underbara Cinnamon Rolls. Jag tycker om att man kan välja mellan att väga ingredienserna och använda bakmått. Båda sätten finns med i recepten.