måndag 30 september 2013

Barbro av Barbro Svensson och Lotta Bromé

Barbro är en otroligt fin fotobok om Barbro Svensson, Lill-Babs. Jag bläddrar och läser med andakt. Det här är ett bra exempel på hur text och foto kompletterar varandra. Dessutom tänkte jag på att så många foton förmedlar känslor. Det här är en bok som jag starkt rekommenderar och det inte bara till alla Lill-Babs fans.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Barbro 
Författare: Barbro Svensson och Lotta Bromé
Antal sidor: 148
Förlag: EA förlag
ISBN: 9789187519000
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

söndag 29 september 2013

Martin Haag på bokmässan

Det är så härligt att lyssna till Martina Haag, för hon är så humoristisk. Hon pratade satt och pratade hos Piratförlaget om Löpning. Hon har ju skrivit en bok som heter Heja, heja som handlar om det.

Hon pratade bland annat kring det här med att banta och att det inte känns så vettigt att mamma sitter där med sin gamla skål med lökringar och är sur och liksom säger till barnen att inte få ätstörningar fast mamma är så missnöjd med sin kropp. Just det tror jag är så viktigt att stanna upp och fundera kring. Hur påverkar vi våra barnen det vi gör. Vi vill ju att barnen ska må bra och trivas med sig själv och sina kroppar. Visst är det då viktigare att vi visar att vi tränar för att må bra och att vi kan acceptera att våra kroppar inte är perfekta.

Nåja, tillbaka till Martina. En annan sak som hon berättade är att när man ska springa så är det viktigt att ha roliga saker för sig när man springer. Att ge sig själv belöningar. Naturligtvis är det också trevligare om man har någon att springa med. Då drog hon en historia om hur hon fått en kompis att springa en hel mara genom att luras, uppmuntra och dra ut på det hela. Martina är för härlig!

lördag 28 september 2013

Dagboksfynd

Jag hittade den här Dagboken igår.



Jag slog till och köpte den. I den fyller man i och svarar på olika frågor/påståenden/meningar. Jag tyckte det var en trevlig idé och tänkte testa den.



För den som undrar vilket företag som säljer dessa kan jag berätta att de heter Kreativ insikt.

fredag 27 september 2013

Föreläsning om Romer under bokmässan

Jag startar fredagen med ett frukostmöte på Icontro. Räddningsmissionen föreläste om Romer.




Det finns en utställning här i Göteborg som pågår till Januari 2014.
Föreläsaren berättade att ända sedan 1500-talet har man förföljt Romer i Sverige. Det kom bland annat till en fruktansvärd hänglag på 1600-talet. Ingen annan grupp har behandlats som dom. Det är inte så många Romer som vill komma ut och prata om det. Romer är rädda på grund av historien.
Hon berättade vidare att det har brstämts att Romerna ska inkluderas i samhället. Den Romska inkluderingen ska pågå från 2012-2032. Göteborg är pilotkommun. Samarbetet har startat med Romska rådet.
Föreläsaren säger att det är viktigt att ha kunskap om Romerna. Att de har det väldigt fattigt ute i Europa. Att de som står ute och tigger ofta har beskyllts för att vara med i ligor, men det säger föreläsaren kan de inte se några belägg för när de har varit ute och undersökt detta. Det har förekommit rykten länge om detta. Däremot förekommer många olika former av smutskastning när det gäller Romer.

torsdag 26 september 2013

Mulleboken 2004-2005 av Lena Furberg

Vem kan motstå charmiga, galna och besvärliga Mulle? Inte jag i alla fall och definitivt inte min dotter. Vi läste boken var för sig och sedan blev det mycket av "Läste du den där serien?" "Visst var den rolig!" "Du måste höra här!" Vi skrattade på var sitt håll och tillsammans. Jag rekommenderar den verkligen! Och inte bara till barn!!!

Mulleboken 2004-2005 är samlade serier om den lilla busiga hästen Mulle ur tidningen Min häst. Dessa är från åren 2004 och 2005. Mulle är inte alltid riktigt så lätt att ha att göra med.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mulleboken 2004-2005
Författare: Lena Furberg
Antal sidor: 66
Förlag: Egmont Kids Media Nordic
ISBN: 9789174058185
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

onsdag 25 september 2013

Filmen White house down

Den stora behållningen i den här filmen är humorn. Jag skrattade högt flera gånger. Sedan är det en vanlig save the day-action, men jag tycker att sådana är underhållande. Förutsägbart? Absolut! Men ändå underhållande.

White house down handlar om John Cale som är i Vita huset och ansöker om jobb i Secret Service. Med sig har han sin 11-åriga dotter, som älskar politik och som är överlycklig över att få besöka Vita huset. John har inte ett sådant bra förhållande med sin dotter. Tyvärr får inte John Cale jobbet, men han klarar inte av att säga det till sin dotter. De går i alla fall rundturen och under rundturen passar hans dotter på att gå på toaletten. Då blir plötsligt Vita huset attackerat av några män. Dessa slår med lätthet ut bevakningen. John Cale blir indragen i det hela när han letar efter sin dotter.

Betyg: +3 av 5

Genre: Action, Thriller, Drama Orginaltitel: White house down
Skådespelare: Channing Tatum, Jamie Foxx, Maggie Gyllenhaal
Produktionsår: 2013
Regissör: Roland Emmerich

tisdag 24 september 2013

Bokmässan: snart möts vi igen och tänk att jag vann

Bokmässan har känts långt bort, men nu är det snart dags! På torsdag efter att jag jobbat åker jag till bokmässan. Äntligen ska jag få komma dit igen och njuta av böcker, läsande, bokprat och författare! För er som inte åker till bokmässan ska jag försöka rapportera lite, så ni kan få känna er lite delaktiga. Det kommer att bli några intensiva dagar, men både roliga och spännande.

Dessutom hade jag tur att vinna en seminariebiljett hos Kim Kimselius. Jippi!!! Jag brukar inte ha tur, men denna gång hade jag det! :) Nu är det bara frågan vilket seminarium man ska besöka!

Lex bok av Sara Kadefors

Jisses vad Sara Kadefors kan skriva. Om du undrar varför du ska läsa denna så är det för hennes förmåga att skapa trovärdiga personer. Det är för hennes förmåga att skildra ungdomsvärlden så bra och ur ett annat perspektiv. För att hitta det där unika och skruva till det. Så, ja...läs!!!

Lex bok handlar om Lex som går sista året på gymnasiet. Hon ställer sig utanför betygshetsen. Mamman har en ny kille, som är författare. Lex gillar honom inte alls. Hon tycker att han är krävande och utnyttjar mamman. Detta leder till att hon skapar hon en blogg. En blogg som en ihopfantiserad Maya skriver och berättar om sin tragiska barndom. En världsvan och ifrågasättande Maya. Till sin förvåning märker Lex att allt fler läser och att hon blir betydande i bloggvärlden. Plötsligt är hon den som har framgång fast hon skriver och är emot framgång.

.Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Lex bok
Författare: Sara Kadefors
Antal sidor: 323
Förlag: Lilla Piratförlaget
ISBN: 9789187027512
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

måndag 23 september 2013

Dålig karma av David Safier

När jag berätta började berätta för en vän om den här boken, frågade min vän om jag skulle vilja återfödas som myra. Mitt svar var: "Aldrig! Speciellt inte efter att ha läst den här boken". 

När man läser denna bok kan komma in på samtal kring vad som händer när man dör och reinkarnation, men samtidigt kan man få en stunds trevlig, galen och humoristisk underhållning. Det är härligt när man kan få både och. Dessutom inledningen på boken är verkligen speciell:

"Dagen då jag dog var inte speciellt kul. Det berodde inte enbart på min död."

Tala om att de två meningarna fångade mig!

Dålig Karma handlar om programledaren Kim Lange, som olyckligtvis dör just efter att fått tv-pris. Hon återföds som myra eftersom, hennes karma inte varit bra. När hon upptäcker att hennes fd bästa vän är ute efter hennes sörjande make bestämmer hon sig för att göra något. Det är svårt att göra något åt saken som myra, vilket hon upptäcker när hon försöker gripa in men det resultatet blir att hon blir uppäten och hon återföds som myra. Igen. Hon måste försöka samla god karma så hon i alla fall återföds som något djur som kan göra något åt saken.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Dålig karma
Författare: David Safier
Antal sidor: 284
Förlag: Bazar
ISBN: 9789170282485
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

söndag 22 september 2013

Scweizernötkaka

Jag har en ny bakbok, som jag var tvungen att testa. Den heter Söta kakor och jag märkte vid första genombläddringen att det här är en underbar bok. Jag inte bara tror, utan jag vet att jag kommer att baka mycket ur denna bok!

Jag älskar ju choklad, så det första receptet ut är Scweizernötkaka. Ni hör ju på namnet hur resultatet kommer att bli.



Jag gillar ju att plocka fram alla ingredienser innan jag börjar baka. Det är smidigare så. Plus att jag slipper obehagliga överraskningar, som att jag inte har en viktig ingrediens hemma.


Smör OCH choklad! Det bara måste bli gott då!


Dottern älskade smeten! Hon försökte till och med slicka botten av skålen! Då sa jag stopp! Såg framför mig Emil-incidenten med soppskålen och det kunde jag vara utan!


In i ugnen och vänta! Jag kan säga att jag var väldigt otålig! Väldigt!





Jag kan bara säga att hur god du än tänker dig att denna var, så är du inte ens i närheten! Den var så god att jag förvandlades till Gollum! My Precious...

lördag 21 september 2013

Förr eller senare exploderar jag av John Green

Hur kan man inte tycka om denna bok? Svar: Det går inte. Punkt. Den grep verkligen tag i mig och har inte släppt taget om mig fast jag slutat läsa den. Den finns där i mina tankar och plötsligt i det jag gör så stannar jag upp och tänker på Gus och Hazel. Det är en sorglig historia men så kärleksfull och kryddad med underbar svart humor.

Förr eller senare exploderar jag handlar om 16-åriga Hazel som har sköldkörtelcancer med metastaser i lungorna. Hennes mamma tycker hon läser samma bok för mycket och inte kommer ut och träffar henne så hon tycker hon ska börja i en stödgrupp. Det gör hon och i denna möter hon 17-åriga Gus. 17 år gammal. Han har tvingats amputera ett ben eftersom han har haft osteosarcom, men han har nu varit cancerfri i nästan 1½ år. Hon nämner sin favoritbok  Ett storslaget lidande och han säger att han ska läsa den och ber henne läsa Gryningens pris och sedan ringa honom. Vilket hon gör och så startar det hela.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Förr eller senare exploderar jag
Författare: John Green
Antal sidor: 307
Förlag: Månpocket
ISBN: 9789175032573
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

fredag 20 september 2013

Vi måste sluta ses på det här sättet av Lisa Järbo och Johanna Lindbäck

När jag började läsa Vi måste sluta ses på det här sättet hade jag sett boktrailern till denna bok och fått en annan bild av hur boken skulle vara än hur boken blev. Titeln på boken hade också gett mig andra förväntningar. Sådant kan vara farligt, men den här gången lyckades jag tänka om. Boken är rolig och varm. Jag har många gånger hört Johanna prata om att hon inte är så förtjust i moralkakor i ungdomsböcker och det slipper vi i denna och det är en av anledningarna till att jag gillar den. Vi behöver inte en massa moralkakor. Jag gillar de rappa dialogerna. Det gör att jag myser! Det är helt enkelt ett bra på bra ungdomslitteratur. 

Vi måste sluta ses på det här sättet handlar om Jens och Hanna. De berättar i vartannat kapitel. De har haft en natt tillsammans och sedan visar det sig att Hanna går i samma klass som den kille som Jens just blivit assistent till. Jens är tjugofyra år och nyseparerad från sin tjej. Han har en dotter. Hanna är arton år.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Vi måste sluta ses på det här sättet 
Författare: Lisa Järbo och Johanna Lindbäck
Antal sidor: 334
Förlag: Gilla böcker
ISBN: 9789186634421
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Veckans fråga: Användning för böcker?

I förrgår pratade jag med en tjej om jag jag brukade använda tjocka böcker till mer än att läsa dem. Jag kastar nämligen dem på spindlar. Jag har väldigt svårt att trampa på stora spindlar eller krossa dem med min hand. Så jag tar helt enkelt den första bästa tjocka bok jag hittar och släpper den på spindeln. Ett väldigt effektivt och mindre obehagligt sätt att ha ihjäl dem på.

Men det finns så mycket mer bra saker att ha böcker till. Jag har använt dem för att pressa saker platta. fungerar perfekt! Jag har använt dem många gånger i skolan för att få rätt höjd på olika projektorer. Helt ovärderliga i det sammanhanget! Jag har haft dem som skrivundeerlägg och ritunderlägg. Min dotter har staplat dem och klättrat upp på dem för att nå saker. Farliga med effektivt!

Vad har du använt böcker mer till än till läsning?

Svara här eller i eget blogginlägg. Om du svarar i eget blogginlägg så kommentera gärna här om det så jag får läsa vad ni skriver. Ni får gärna länka också.