tisdag 17 september 2013

Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman

Min mormor hälsar och säger förlåt orsakade att jag fick mycket mindre sömn än jag borde. Jag kunde bara inte låta bli att fortsätta läsa lite till och lite till. Det är en underbar berättelse om en liten flicka, hennes mormor och hennes grannar. Den är härligt rolig, men sorglig också. Jag tycker att det är fantastiskt hur mormors sagor hänger ihop med verkligheten i hyreshuset. Det är en sak du definitivt ska lägga märke till när du läser. Så blev jag riktigt förtjust i karaktärerna: Mormor, Elsa, Alf och de andra i huset. De är sådana underbara orginal! 

Jag älskar som sagt humor i boken, t ex när polisen ska ta sig in i en lägenhet för ta hand om en hund som finns där och som skäller och som kastar sig mot dörren. Polisen har med en schäferhund.

"Schäferhunden ser inte helt direkt ut att tycka det här med att försöka ta sig in till vad det nu är som försöker ta sig ut ur den där lägenheten är en så värst fenomenal idé."

Eller denna dialog lite senare i boken:

"Alf... har du gett worsen...kaffe?
-Ja, säger Alf och ser inte ut att förstå vad som rimligtvis skulle vara fel med det.
- Den är ett DJUR! Varför gav du den KAFFE? gapar Elsa."
---
"- Jag ville för fan inte vara oartig, säger han och nickar mot worsen och kaffet. "

Eller när mormor har brytit sig in på zoo med Elsa och polisen kommer och polisen sedan prata med mormor om detta.

- Om... alltså... nähä. Visst.  Om man ska hålla på och hänga upp sig på DETALJER så går det kanske inte skitbra. Det gör det väl kanske inte. Men allt var frid och fröjd tills ni började jaga mig.
- Du gjorde inbrott på en djurpark, påpekar polisen.
-Det var ett pyttelitet staket, framhärdar mormor.
- Det finns inga pyttesmå inbrott, säger polisen.
Mormor rycker på axlarna och gör en borstande rörelse över bordet som om hon tycker detta ändå ältats länge nog och nu är det faktiskt tid att vända blad.

Eller Elsas kommentar till en psykiatriker:
"- En miljon himla böcker och inte en enda Harry Potter. Och dig låter de laga folk som är trasiga i huvudet alltså? Sjuuukt, muttrar hon."

Min mormor hälsar och säger förlåt handlar om en 7-årig flicka vars mormor dör i cancer. Innan hon dör så får flickan, Elsa,  veta att hon ska få genomföra ett äventyr. Snart förstår Elsa att äventyret består av att hitta brev från mormor som hon ska lämna till olika personer. Breven innehåller mormors ursäkter till dessa människor, för det finns en hel del för mormor att be om ursäkt om.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Min mormor hälsar och säger förlåt
Författare: Fredrik Backman
Antal sidor: 447
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137140551
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

måndag 16 september 2013

Kärleken passerade här en gång av Peo Bengtsson

Till en vän skrev jag medan jag läste Kärleken passerade här en gång: "Den är så sorglig. Men den är så bra. Men den är så sorglig." Jag älskade boken! Den berör mig mer än jag kan säga med ord. Peo Bengtsson beskriver Samuels känslor och tankar så bra. Och visst är det så att det är så lätt att hamna i den där fällan, som Samuel och hans Johanna gjort. Det är ju bara att kolla på skilsmässostatistiken. Det jag gillar bäst med den här boken är just hur bra den beskriver Samuels känslor och hans kamp för att ändå göra det bra för barnen.

Jag vill tipsa om att lyssna på albumet Du borde tycka om mig med Bo Kaspers Orkester. Den passar så bra till boken!

Kärleken passerade här en gång handlar om Samuel. Hans fru Johanna berättar att hon vill skiljas och hans tillvaro rasar samman. Han hoppas att hon ska ändra sig. Vill inte berätta för barnen innan det helt är säker. 

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kärleken passerade här en gång 
Författare: Peo Bengtsson
Antal sidor: 287
Förlag: Damm förlag
ISBN: 9789175370828
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

söndag 15 september 2013

Himmelsk citronkaka

Jag bakade en citronkaka ur boken Mjuka kakor av Cheryl Lindblad: Citronkaka med lemoncurd. Boktjejerna som var på besök älskade den!!! Karin skrev till och med till mig när hon kom hem att hon säkert skulle drömma om fen på natten!







Blanda lite ingredienser och sedan hälla ut det i formen. Snabbt & lätt!


Så på med lemoncurd-blandningen och in i ugnen! Visst ser det gott ut


Det färdigavresultatet. Gräddade den i en teflonform. Då brukar jag använda plastsmörkniv för att inte förstöra teflonformen. Det fungerar utmärkt!



Inbox (1) av Daniel Glattauer

Jag gillar hur Inbox (1) består endast av mejlkonversationer. Det är en väldigt bra idé. Dock finns element som jag inte riktigt gillar och det drar ner betyget lite. Men det är spännande att följa händelseutvecklingen mellan Leike och Emmi. Dessutom är dialogerna bra.
Inbox (1) handlar om en kvinna och en man som börjar mejla varandra. Kvinnan försöker komma i kontakt med medlemsservice, för att avbeställa en tidning och skriver fel epostadress och hamnar hos Leike istället för hos Like. Leike kommenterar att hon inte är den första som skriver feloch att tidningen verkligen måste ha blivit dålig. Sedan blir det tyst dom emellan tills Emmi råkar inkludera Leike i God Jul-sändlista. Efter detta börjar de mejla varandra mer och mer. 

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Inbox (1) 
Författare: Daniel Glattauer
Antal sidor: 205
Förlag: Printz Publishing
ISBN: 9789187319723
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

lördag 14 september 2013

Bokträff idag

Idag hade jag bokträff med tjejerna. Vi hade läst Väldigt sällan fin av Sami Said samt Vad min son borde veta om världen av Fredrik Backman. Ingen av oss var särskilt förtjust i Väldigt sällan fin. Vi undrade varför men kom fram till att det berodde nog på att huvudpersonen inte var särskilt sympatisk och det var svårt att läsa något när man inte gillade huvudpersonen. Jag läste högt för de andra ur en artikel där Sami Said skriver att huvudpersonen nog har Aspergers och att Sami Said funderar om han nog inte själv har det. Vi tyckte det förklarade mycket om hur huvudpersonen var.




Däremot älskade vi Vad min son behöver veta om världen. Alla utom Karin hade läst den. Jag skulle läsa en av kapitlen högt för Karin och de andra och jag klarade inte att läsa utan att själv skratta högt. Jag höll knappt på att kunna uttala orden ordentligt. De andra skrattade också gott. Vi pratade om att en bok som gör att man skrattar måste få gott betyg!



Det var väldigt trevligt! Jag hade bakat lite olika kakor. Bland annat en väldigt god citronkaka som jag ska berätta om imorgon, men som ser ut så här:



fredag 13 september 2013

Hjärta av Jazz av Sara Lövestam


Sarah Lövestam är en sån skicklig berättare. Hon fick mig att leta upp musiken på Spotify. Det var så härligt att lyssna på musiken och läsa boken samtidigt. Därför bestämde jag mig att jag skulle göra en spotify-lista med musiken och dela den med er.





I Hjärta av Jazz kan jag se allt så tydligt framför mig. Jag är där! Jag gillar det jag läser. Jag tycker om tiden.

Hjärta av Jazz handlar om Steffi Herrera. Hon går i 9B och blir mobbad av några tjejer. Hennes
tillflykt är musik av Povel Ramel och annan Jazzmusik. Hon försöker lära sig spela musiken. En dag får hon höra musik av Povel Ramel ur ett fönster på ålderdomshemmet Solhem.  Hon stannar och lyssnar. Den gamle mannen som spelar musiken börjar prata med henne och bjuder upp henne. Det är början på en fin vänskap. Han berättar om när han åkte till Stockholm på 40-talet och spelade Jazz.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hjärta av Jazz
Författare: Sara Lövestam 
Antal sidor: 219
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 9789164204141
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

onsdag 11 september 2013

Den nya människan av Boel Bermann

När jag läser Den nya människan funderar jag mycket på mänsklighet och vad vi benämner som mänsklighet. Jag funderar också över vad vi människor gör som går under benämningen goda handlingar. Och vad är gott och ont?  Jag funderar även om hur jag skulle reagera om jag födde ett barn som ser på mig med tomma ögon. Jag tycker att den här boken var riktigt intressant och jag gillade verkligen upplägget med att varva berättelsen med påhittade tidningsartiklar och forskningsrapporter.

Den nya människan handlar om en framtid när det föds barn utan känslor och som inte leker. Det är nya sorts människor. Det bestäms att barnen inte får växa upp hos sina föräldrar utan de får växa upp på institution, där de ska lära sig 

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den nya människan
Författare: Boel Bermann
Antal sidor: 205
Förlag: Kalla kulor förlag
ISBN: 9789187049378
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

tisdag 10 september 2013

Så stolt

Jag är så stolt över min dotter, så jag måste skriva lite om det. Det var utvecklingssamtal idag. Hon går i 2:an. I slutet av ettan hade de mätt hennes läshastighet. Tydligen så läste hon som man gör i slutet av 3:an. Det är min dotter det! Känns fint att få höra!



Eldmagikernas torn av Peter Bergström

Eldmagikernas torn är andra delen i Den eviga eldens magi. Den första delen heter Alex och Corinthia. Det är en bra fantasybok/serie för barn i 9-12 års åldern. Det som gör att jag rekommenderar den till elever i min närhet är att den är så där härligt magisk som en bra fantasyberättelse är. Jag vill att de ska uppleva den där känslan att försvinna till en helt annorlunda värld än vår. En värld både fylld av fara men också möjligheter och vänskap!

Eldmagikernas torn handlar om tvillingarna Alex och Corinthia, som har varit lärlingar i tre år i Eyrvandir. De krafter som Alex och Corinthia har är ovanliga. Tillsammans är deras magiska krafter som bäst. Så försvinner deras vän dvärgen Regin och de beger sig iväg för att hitta honom.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Eldmagikernas torn
Författare: Peter Bergström 
Serie: Den eviga eldens magi 2
Antal sidor: 75
Förlag: Lilla Piratförlaget
ISBN: 9789187027079
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

måndag 9 september 2013

Den där dagen av Kim M. Kimselius

När jag läst klart Den där dagen , så tänkte jag att alla barn i den tidiga tonåren borde läsa den. Tjejer som killar. Kanske speciellt killar. Jag funderade om man kunde ha den i undervisningen på högstadiet. Det är en bok som man skulle kunna ha diskussioner om. Jag gillar att det finns en sån bra faktadel på slutet om Vad sexuella övergrepp är, vilka reaktioner man kan få,  om förövaren, var man kan vända sig/hur man kan få hjälp och även råd till anhörig. 

Den där dagen handlar om Angelica, som åker på ett tre veckor långt fotbollsläger. Något händer där som gör att hon ångrar att hon åkte. Som gör att hon ångrar att hon inte stannade hemma med sin pojkvän istället. Men hon vågar inte berätta vad, utan mår fruktansvärt dåligt.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den där dagen  
Författare: Kim M. Kimselius
Antal sidor: 144
Förlag: Roslagstext
ISBN: 9789186485092
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

söndag 8 september 2013

Rödluvan och vargen av Bernette Ford och Tom Knight

Den klassiska sagan Rödluvan och vargen är tillbaka i en underbart illustrerad bok. Jag bara älskar illustrationerna. De är färgglada och uttrycksfulla. Helt enkelt aptitliga. Den är så lätt att tycka om. En av de bilder som jag gillar är i slutet när skogshuggaren öppnat vargens mage och man ser att vargens mage har en dragkedja. Jag gillar även glädjen och kärleken som man ser när Rödluvan kramar sin mormor. Som sagt underbara bilder.

Rödluvan och vargen handlar om Rödluvan som ska gå till mormor med kakor. Mamma säger att hon inte ska prata med någon, men hon pratar i alal fall med vargen. Han springer i förväg till mormors stuga och slukar henne och låtsas vara mormor när Rödluvan kommer. 

Passar åldern 3-6 år.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Rödluvan och vargen 
Författare: Bernette Ford
Illustratör: Tom Knight
Antal sidor: 28
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132161490
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

lördag 7 september 2013

Insurgent av Veronica Roth

I love, love, love den här triologin. Faktum är att jag precis satte den första delen i den här triologin i händerna på en av mina elever. Dessutom pratade jag med en annan elev som precis som jag läst klart denna och älskat den. Nu delar vi längtan efter den tredje delen.

Insurgent är andra delen i triologin Divergent. Den första delen heter Divergent. Den handlar om en tid då människor delas upp i olika falanger, för att det ska vara fred. Man föds in i en falang, men när man är 16 år får man välja falang utifrån ett lämplighetstest. I den här boken har det blivit krig mellan falangerna. Tris kämpar tillsammans med Four och några andra för att få slut på det hela. Dessutom trasslar det till sig mellan Tris och Four.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Insurgent
Originaltitel: Insurgent
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent del 2
Antal sidor: 381
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174992403
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

fredag 6 september 2013

Releasefest för Tunna väggar

Jag var på en Releasefest för boken Tunna väggar. Den var på Teater Brunnsgatan. Mysigt!



Annika Dopping pratade med Anna Borgeryd som skrivit boken.



Vi fick lyssna till en låt som Anna skrivit när hon var yngre.



Anna berättade om vägen fram till att boken nu är tryckt och ute i handeln. Från början var boken faktiskt ett filmmanus, men efter en konkurs så började Anna skriva om den som en bok istället. Fast hon vann både ett Manuspris och ett kortfilmspris.



Vi fick veta att den första karaktären kom till när Anna var på en pizzeria i Skellefteå. hon skulle ställa bort en pricka och råkar stöta till en burk. hon hör att något låter inuti. hon tänker först att det är aluminiumringen från burken som någon stoppat i burken. sedan börjar hon tänka att det kanske är en riktig ring. Hon börjar fundera hur den hamnat där. Hon funderade också kring hur något ovärderligt kan bli till skräp för att det hamnar på fel plats. Sedan fick inte det här så mycket plats i slutresultatet: boken, men det var fröet som till slut ledde till boken.

Jag blev riktigt nyfiken på boken.