fredag 6 september 2013

Londonmysteriet av Suzanne Mårtensen

Londonmysteriet är en detektivserie för barn som är lite humoristisk och har ett klassiskt mysterietänk. Jag skulle tro att det passar bäst i åldern 7-9 år, inte äldre.

Londonmysteriet handlar om Clara Dickens, Svana och Svante som åker till London på semetser. Men hotelldirektören ber om deras hjälp och vips är de fullt upptagna med att lösa ett myseterium.

Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Londonmysteriet  
Författare: Suzanne Mårtensen
Serie: Dickens detektivbyrå del 7
Antal sidor: 141
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132162251
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Lyxfrukost

Ibland behöver man en lyxfrukost!
Det tycker vi i alla fall! Därför bestämde vi oss för att göra Fattiga riddare ur Flickornas egen kokbok.




Det behövs inte så mycket ingredienser, vilket är bra när man är hungrig och vill att det ska gå snabbt att plocka fram och göra!




Ok. Det kanske inte ser så gott ut just nu men doppningen är det som gör det hela så gott! Sedan bara steka en liten stund och sedan är det goda klart!




Dottern hittade några hallon att dekorera med! Det gjorde det hela ännu godare!





torsdag 5 september 2013

De första tolv av Justin Cronin

De första tolv är andra delen i en triologi. Jag hade inte läst första delen, men förstår att det hade varit bra att göra det. Jag tycker det är så briljant av författaren att använda sig av greppet att berätta om det som varit i form av bibelverser. Det var då jag fastnade. Jag önskar att jag hade läst första boken: The passage. Men oavsett så njöt jag av att läsa den här boken.Lite svår att läsa eftersom den hoppar mellan tider, men också det är något som jag gillar. Det är en utmaning i att hålla reda på allt.

De första tolv handlar om en framtid där ett virus gör så att människor förvandlas till en sorts vampyrliknande varelser, viraler. Den amerikanska staten experimenterar med detta för att de vill skapa supersoldater. De har tolv försökspersoner. Dessa rymmer dock och det leder till katastrof. Vår civilisation, som den är idag tar slut. Mängder av människor dör. De som inte smittats försöker överleva. Några vill kämpa mot viralerna och rödögonen.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: De första tolv  
Originaltitel: The Twelve
Författare: Justin Cronin
Serie: Passagetrilogin (del 2)
Antal sidor: 683
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113047379
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

onsdag 4 september 2013

Gladiator: Gatans lag av Simon Scarrow

Jag är så glad åt en serie som kan tilltala killar i 9-12 års åldern. Att den dessutom utspelar sig i historisk tid gör mig ännu gladare. Jag tror att den här serien kan skapa intresse för Romartiden för Gladiator: Gatans lag är en riktigt spännande bok. 

Gladiator: Gatans lag handlar om Marcus som är Julius Caesars tjänare. Han har gått på Gladiatorskolan, men har lämnat den nu. Han blir först livvakt till Julius Caesars systerdotter men eftersom det är gängkrig i Rom får Marcus infiltrera ett av gängen för att förhindra att Julius Caesar ska mördas.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Gladiator: Gatans lag
Originaltitel: Gladiator - Street Fighter
Författare: Simon Scarrow
Serie: Gladiator del 2
Antal sidor: 260
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132160776
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Ja, jag vet. Det är inte snyggt. Men nöden kräver det. (Gästinlägg av författaren Peo Bengtsson)

Jag har fått äran att publicera ett gästinlägg av författaren Peo Bengtsson, som skrivit Kärleken passerade här en gång. Jag längtar efter att få berätta om den boken för er. Verkligen längtar! Här kommer i alla fall gästinlägget. Trevlig läsning!

Jag kan inte bestämma mig för om teaterkillen som sitter framför mig, är bad news eller sad news, men troligen är han både och. Det är också oklart varför jag har låtit mig luras till att ha det här mötet, som alltså går ut på att han vill att jag ska läsa en teaterpjäs som han har skrivit. Nu sitter han på andra sidan bordet och läser högt ur sin egen text; väl valda delar som han vill försäkra sig om att jag inte missar.
”Jag ska ju ändå läsa texten”, försöker jag. ”Så du behöver inte göra det där.”
Men killen är ihärdig och frågar om vi ska ha mer kaffe. Jag svarar att jag har bråttom och ber honom ge mig pappersbunten, så hör jag av mig när jag har läst.
”Lovar du?”
Ja. Jag lovar. Jag är en skitstövel, men jag håller mina löften. Vill jag säga, men nickar bara. Sedan reser jag mig upp och stoppar ner hans manus i väskan.

Ute på Odenplan blåser vinden rakbladsvasst. Tack och lov behöver jag inte vänta på bussen i många minuter. Måste hem, måste skriva, måste dammsuga, måste laga mat. När ska jag hinna läsa teaterkillens manus? Men det behöver jag inte fundera länge på, eftersom telefonen ringer.
”Du”, säger teaterkillen. ”För mig räcker det om vi pratar till helgen, så känn ingen stress.”
”Till helgen? Men det är ju helg om tre dagar”, svarar jag.
”Ja?”
”Och hur fick du tag i mitt nummer?”
”Jag ringde nummerupplysningen. Men de hade inte dig i sina system, så då fick jag göra lite egna efterforskningar.”
Herregud. Vad är det jag har gett mig in på?


Jag möter grannen i trappan, han som bor mitt emot. Den enda gången han pratar med mig, är när han ringer på dörren sent om kvällarna och vill låna mjölk eller pålägg. Det är rätt irriterande, men jag accepterar det och har svårt att säga nej, trots att han aldrig knackar på och lämnar tillbaka något av det han lånat. Jag vet egentligen ingenting om honom, men ofta ser jag hur han kommer bärande på en kasse med ett antikvariats logga på, så jag gissar att han är en läsande människa.

Därför tänker jag att det har blivit dags för honom att återgälda sin skuld.
”Har du möjlighet att läsa ett manus åt mig?”
Han kan inte säga nej. Någon slags heder i kroppen har han.
”Det räcker om du är klar till helgen”, fortsätter jag. ”Du kan bara putta in det genom brevlådan med dina kommentarer.”
Jag hinner inte mer än in genom dörren, så får jag ett sms från den ihärdige teaterkillen:
Hur går det? Har du börjat läsa?
Jag svarar:
Absolut! Det är på gång! Vi hörs till helgen.

tisdag 3 september 2013

Sjukläsning

Jag är hemma sjuk idag. Har blivit smittad av eleverna i klassen, som snart alla har haft ont i halsen och feber. Ligger och läser lite och slumrar i sängen.




Det här är i alla fall vad jag läser just nu. Tung som attan med sina nästan 700 sidor, men spännande. Hade den inte varit det hade jag nog inte orkat läsa alls!

Och jo jag funderade på att särskriva rubriken bara för skojs skull, men beslöt att inte göra det. ;)

måndag 2 september 2013

Tre små grisar av Emily Bolan

Jag tycker om historien om de tre små grisarna. Det har jag alltid gjort. Därför är det kul att läsa den för mina döttrar. Min yngsta (5-åringen) är väldigt fascinerad av berättelsen och vill att jag ska läsa den om och om igen. Jag tycker om att texten är rätt stor och att man gjort texten ännu större på orden flåsa och blåsa samt när vargen ropar.

Tre små grisar handlar om tre grisar som bygger var sitt hus av olika material. Vargen kommer och vill äta upp grisarna. Han går till den första grisens hus, som är byggt av pinnar, och blåser ner det. Grisen springer till sin brors hus och gömmer sig där. Vargen följer efter.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tre små grisar  
Författare: Emily Bolan
Antal sidor: 28
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132161483
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

söndag 1 september 2013

Födelsedag

Det är min födelsedag idag. Jag har både fått en tårta och ett paket (ett sällskapsspel) maken och barnen och några trisslotter av min mamma.







Jag fick inte någon bok i år. Det finns dock en som jag önskade mig. Söta kakor av Jessica Jowilin. Kanske tomten kommer med den om jag är snäll!

lördag 31 augusti 2013

Det blev en väldigt god rulltårta

Jag och barnen bakade två olika bakverk igår under vårt fredagsbak. Sötsaksugen? Jajamän! :)

Jag börjar med att berätta om den som är lite vuxensmak på, nämligen Chokladrulltårta med amarettokräm. Receptet är hämtat ut Himlagott med choklad & kladdkakor.

Äldsta dottern läste receptet och barnen hjälptes åt att blanda ihop allt.


Det var ett enkelt recept. Det uppskattade vi.


Yngsta dottern tycker det är så roligt att röra ihop ingredienser. Det passar mig utmärkt!


Min fina sikt åkte fram idag. Den är ett riktigt bra köp! Med den slipper jag klumpar i mjuka kakor!



Resultatet blev en farligt god rulltårta! Ännu bättre blev det med en god kopp Cappuccino. Nu gäller det bara att inte äta upp hela själv!



Pojken som svävade av John Boyne

De som läst min blogg vet att jag gillar böcker med humor. Det här är en sådan. Redan i bokens början sätts tonen när författaren berättar om pojken Barnabys föräldrar som vill vara fullkomligt normala. Barnabys pappa arbetar som advokat på byrån Tvi & Vale och har specialiserat sig på testamenten.

"Det var trots allt något fullkomligt normalt att upprätta ett testamente. Det fanns inget ovanligt med det"
...
" "Det är fullkomligt normalt att dö. Vi ska alla göra det någon gång. Tänk hur hemskt det skulle vara om vi levde för evigt! Planeten skulle störta samman under all extra tyngd.
Vilket inte betydde att Alistair brydde sig särskilt mycket om hur det gick med planeten, för det gjorde han inte. Det var bara hippies och flummiga människor som gjorde det." 

Men det är inte bara humor utan boken handlar om något så viktigt som rätten att få vara sig själv. Det är en tänkvärd bok och jag tror jag ska ta och läsa den för min klass.


Pojken som svävade handlar om en pojke, som är lite annorlunda. han svävar nämligen. Om han inte har en ryggsäck med tyngder så svävar han helt enkelt iväg. Det hela är väldigt jobbigt för hans föräldrar som bara vill vara normala.

Passar i åldern 9-12 år.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Pojken som svävade
Originaltitel: The Terrible Thing that happened to Barnaby Brocket
Författare: John Boyne
Antal sidor: 219
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132161964
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

fredag 30 augusti 2013

När Doris skulle bajsa av Pernilla Jarnestad och Joakim Månsson

När Doris skulle bajsa är en blandning av en rolig bok och en söt bok. Jag läste den för min 2-åriga brorsdotter. Hon tyckte jättemycket om den och ville höra den igen. Jag rekommenderar den varmt!

När Doris skulle bajsa handlar om Doris som försöker hitta någonstans att bajsa, men alla platser hon hittar är upptagna av olika djur. Till sist hittar hon sin potta i alla fall och till sist får hon bajsa.

Passar åldern 1-3 år.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: När Doris skulle bajsa  
Författare: Pernilla Jarnestad
Illustratör: Joakim Månsson
Antal sidor: 20
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132161315
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

En film som jag ser fram emot

En film som jag verkligen ser fram emot är Boktjuven. Jag tyckte om boken och det jag sett av filmtrailern får mig att tro att jag kommer att tycka mycket om filmen.


torsdag 29 augusti 2013

Du och jag och vi av Pia Hagmar

Vad roligt med en hästbok för vuxna. Jag tyckte verkligen om den. Jag vill gärna ha fler hästböcker för vuxna! Men man behöver verkligen inte vara hästtjej, som jag är, för att tycka om boken. Det är en bra relationsroman som är kryddat med att det utspelar sig i hästmiljö. Så gillar du relationsromaner så tycker jag att du ska läsa denna.

Du och jag och vi handlar om fyra vuxna kvinnor, Lisbeth, Linn och Ellen, som har hästar på samma stall och Annika som äger stallet. Det handlar om deras relationer och om deras möten i stallet. Till exempel så handlar det om hur en av dem har blivit lämnad av sin man och barn sedan hon varit otrogen och hon längtar som tokig efter sin son.  

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Du och jag och vi  
Författare: Pia Hagmar
Antal sidor: 340
Förlag: Ponto pocket
ISBN: 9789174751109
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon