torsdag 5 september 2013

De första tolv av Justin Cronin

De första tolv är andra delen i en triologi. Jag hade inte läst första delen, men förstår att det hade varit bra att göra det. Jag tycker det är så briljant av författaren att använda sig av greppet att berätta om det som varit i form av bibelverser. Det var då jag fastnade. Jag önskar att jag hade läst första boken: The passage. Men oavsett så njöt jag av att läsa den här boken.Lite svår att läsa eftersom den hoppar mellan tider, men också det är något som jag gillar. Det är en utmaning i att hålla reda på allt.

De första tolv handlar om en framtid där ett virus gör så att människor förvandlas till en sorts vampyrliknande varelser, viraler. Den amerikanska staten experimenterar med detta för att de vill skapa supersoldater. De har tolv försökspersoner. Dessa rymmer dock och det leder till katastrof. Vår civilisation, som den är idag tar slut. Mängder av människor dör. De som inte smittats försöker överleva. Några vill kämpa mot viralerna och rödögonen.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: De första tolv  
Originaltitel: The Twelve
Författare: Justin Cronin
Serie: Passagetrilogin (del 2)
Antal sidor: 683
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113047379
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Inga kommentarer: