fredag 30 augusti 2013

När Doris skulle bajsa av Pernilla Jarnestad och Joakim Månsson

När Doris skulle bajsa är en blandning av en rolig bok och en söt bok. Jag läste den för min 2-åriga brorsdotter. Hon tyckte jättemycket om den och ville höra den igen. Jag rekommenderar den varmt!

När Doris skulle bajsa handlar om Doris som försöker hitta någonstans att bajsa, men alla platser hon hittar är upptagna av olika djur. Till sist hittar hon sin potta i alla fall och till sist får hon bajsa.

Passar åldern 1-3 år.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: När Doris skulle bajsa  
Författare: Pernilla Jarnestad
Illustratör: Joakim Månsson
Antal sidor: 20
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132161315
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

En film som jag ser fram emot

En film som jag verkligen ser fram emot är Boktjuven. Jag tyckte om boken och det jag sett av filmtrailern får mig att tro att jag kommer att tycka mycket om filmen.


torsdag 29 augusti 2013

Du och jag och vi av Pia Hagmar

Vad roligt med en hästbok för vuxna. Jag tyckte verkligen om den. Jag vill gärna ha fler hästböcker för vuxna! Men man behöver verkligen inte vara hästtjej, som jag är, för att tycka om boken. Det är en bra relationsroman som är kryddat med att det utspelar sig i hästmiljö. Så gillar du relationsromaner så tycker jag att du ska läsa denna.

Du och jag och vi handlar om fyra vuxna kvinnor, Lisbeth, Linn och Ellen, som har hästar på samma stall och Annika som äger stallet. Det handlar om deras relationer och om deras möten i stallet. Till exempel så handlar det om hur en av dem har blivit lämnad av sin man och barn sedan hon varit otrogen och hon längtar som tokig efter sin son.  

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Du och jag och vi  
Författare: Pia Hagmar
Antal sidor: 340
Förlag: Ponto pocket
ISBN: 9789174751109
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

onsdag 28 augusti 2013

Min klass ska få skriva egna riktiga böcker

Jag har gått på utbildning idag. Min klass 6 och de andra i skolår 4-5 ska få skriva egna böcker som sedan ska tryckas i vår. Det ska bli ett spännande projekt! Jag är så nyfiken på att se vad de kommer att välja att skriva för böcker. Synd bara att vi har då vansinnigt ont om datorer! Tänk om man kunde hitta något sätt att få tag i ett gäng bärbara. Just nu har jag bara tillgång till 2 datorer i klassrummet. Det känns inte alls bra! Finns ju så mycket jag skulle vilja göra!

Men det ska bli kul att vara med i projektet! Mina elever får verkligen vara författare!



tisdag 27 augusti 2013

Förödelse av Anne Rambach

När jag läser denna bok kommer jag att tänka på en av mina favoritfilmer: Erin Brockovich. I Förödelse är det mer action än i filmen, men just det där med det både i den filmen och i den här boken uppdagas något som människor gått och blivit sjuka av som man sedan försökt mörklägga är det som gör att jag tänker på filmen. Dessutom så bygger ju både filmen och boken på verkliga händelser, även om det i boken är mycket mer fantasi kring det hela. Jag gillar konceptet och tyckte boken var spännande.

Förödelse handlar om hur frilansjournalisten Diane Harpmanns vän Elsa hittar en jornalistkollega död i hans hem. De förstår att det inte är ett självmord trots att allt pekar på det. Kollegan var mitt i att ta reda på om en asbetsskandal i Frankrike. De inser att anteckningarna är borta och börjar luska i det hela.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Förödelse 
Originaltitel: Ravages
Författare: Anne Rambach
Del av serie: Del 3 i serien om frilansjournalisten Diane Harpmann
Antal sidor: 408
Förlag: Sekwa
ISBN: 9789186480134
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

måndag 26 augusti 2013

Enders spel av Orson Scott Card



När jag läser Enders spel så far tankarna omkring. Jag tänker mycket på barnsoldater och hur barn behandlas idag, eftersom boken handlar om en pojke på 6 år som tas till en barnmilitärskola där han ska formas till att bli en hänsynslös general. Förhoppningsvis kan detta leda till att de vinner striden mot "Giftingarna". Om de nu lyckas forma pojken som de vill. 

Jag tycker att Enders spel är en rätt grym bok. Jag mår lite dåligt å pojkarnas vägnar när jag läser den. Det skulle vara intressant att diskutera den i en bokcirkel. Det skulle definitivt finnas mycket att prata om. 

Enders spel räknas som en Science fiction klassiker.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Enders spel
Originaltitel: Ender's Game
Författare: Orson Scott Card
Del av serie: Första delen i serien om Ender
Antal sidor: 334
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174992915
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

lördag 24 augusti 2013

Överraskad

Det var första skolveckan för min 8-åring. De fick en Skoldagbok. I den finns en ruta där de kan skriva upp ett mål för veckan. Min dotter valde detta mål:

"Jag ska läsa 100 st tidningar."

Igår när jag körde henne till skolan tänkte jag att jag måste ju förbereda henne, så hon inte blir besviken om hon inte klarar målet. Jag tyckte målet var lite högt satt. Jag sa att det är inte alla mål man når, men det är inte det viktiga... Osv...

Min dotter berättar då att hon läst 82 st tidningar redan.

Vad säger man?



Utlästa tidningar

fredag 23 augusti 2013

Hemlös av Gail Carriger

Hemlös är skriven med en sån härlig humor. Inte en sån där humor som får mig att skratta högt, utan en som får mig att le och mysa. Det är kvicka kommentarer och väldigt underhållande. Jag gillar hur Alexia är både rådig och modig. Hur i all sin dar har jag lyckas missa den här serien? 

Hemlös handlar om Alexia. Hon är gravid och hennes man tror inte att det är hans barn eftersom han är varulv och hon är själlös. Hennes man har slängt ut henne och nu bor Alexia hemma hos sin familj i London. Men plötsligt jagas Alexia av giftiga nyckelpigor och vampyrer och Alexia flyr för att försöka få information om övermänniskor från Tempelriddarorden i Italien. 

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hemlös
Originaltitel: Blameless
Författare: Gail Carriger
Serie: Alexia Tarabotti 3
Antal sidor: 361
Förlag: Styxx Fantasy
ISBN: 9789173553049
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

torsdag 22 augusti 2013

Fjärde riket av Maria Nygren

Fjärde riket kan jag rekommendera av flera skäl. Dels är det en bok som väcker många tankar kring manipulering av människor. Dels är det en bok med intressanta karaktärsbeskrivningar. Dessutom är den spännande också, eftersom Maria Nygren är skicklig på att bygga upp sin berättelse. 

Fjärde riket handlar om Blenda, som är utanför och som tröttnat på att Hedvig är skolans drottning och kommer undan med allt. Blenda kommer på att hon ska använda Hitlers sätt för att få de andra att se Hedvig som hon är. För att få de andra att inte gilla Hedvig längre. Hon lyckas värva Penny och LSD till det hela. 

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Fjärde riket
Författare: Maria Nygren
Antal sidor: 393
Förlag: Bonnier Carlsen
ISBN: 9789163875540
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

tisdag 20 augusti 2013

Dagens fundering: Idag påmindes jag om...

Jag påmindes ikväll om att jag läser dikter alldeles för sällan. Dikter kan ju ibland så bra sätta ord på det man känner. De kan också väcka tankar eller bara vara så vackra att man tappar andan. En del dikter pärlar så fint i munnen när man läser dem högt. En del väcker obehag. Jag har läst och tyckt om bland annat dikter av Nils Ferlin, Gustaf Fröding, Edith Södergran, Dan Andersson och Karin Boye. Idag påmindes jag om En dikt när en vän skrev om sin sorg över sin sambo, som dog för ett tag sedan. Det var den sorgliga, men underbara dikten Funeral Blues av W.H. Auden som jag tänkte på:

Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.

Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.

He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever: I was wrong.

The stars are not wanted now: put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood.
For nothing now can ever come to any good.

Vilka dikter gillar ni och varför?



måndag 19 augusti 2013

Film Now you see me

Jag tyckte verkligen om den här filmen. Jag gillar den där spänningen som kommer när man ser deras tricks. Jag gillar magin. Men så gillar jag också det där med hur de överlistar alla. Jag får Mission impossible-känslor. Jag sa direkt efter filmen att den här vill jag se igen. Så det säger mycket om filmen!




I Nu ser du mig jagar FBI ett super-team av världens största illusionister, "The Four Horsemen". "The Four Horsemen". I deras första nummer utför de ett bankrån på en annan kontinent inför publiken och ger sedan publiken alla pengarna. FBI-agenten Dylan Hobbs arbeta tillsammans Interpolagenten Alma Vargas för att försöka sätta dit dem. Han tar också hjälp av  Thaddeus Bradley, som brukar avslöja hur magiker gör sina tricks på sin hemsida. 

Betyg: +4 av 5

Orginaltitel: Now you see me
Skådespelare: Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Isla Fisher, Morgan Freeman
Produktionsår: 2013
Regissör: Louis Leterrier, Woody Harrelson

lördag 17 augusti 2013

Goda fredagsbakningen ur boken Cookies

Igår fredagsbakade vi ur boken Cookies. Vi gjorde Cookies med russin, tranbär och nötter. Först plockade vi fram alla ingredienser. Jag tycker det är lättare att baka då.



Vi gjorde halva receptet eftersom vi ändå inte hinner äta upp 40 kakor. Eller rättare sagt om vi gör 40 kakor äter mamman i familjen ALLDELES för många kakor! I alla fall fick 8-åringen räkna ut hälften av allt! Här visar hon hur hon tänkte ut att hälften av tre är en och en halv.




5-åringen och 8-åringen hjälpa åt att mäta upp och hälla i ingredienser. Härligt att se deras samarbete!






Så här blev resultatet:


Jag lovar! Jag hade kunnat äta upp allihop själv! Varenda en!

fredag 16 augusti 2013

Förhandsvisning av White Queen baserad på Rosornas krig

Jag blev inbjuden att se förhandsvisning av den nya serien White Queen, som kommer att gå på HBO Nordic från och med den 18:e augusti. Det höll till på Grand Hôtel.




Väldigt trevligt med både frukt, jordgubbar och bubbel!




Vi var inbjudna att se de två första avsnitten. Det är väldigt snyggt filmat! Väldigt snyggt. Så först och främst njöt jag av det. Sedan är det något tilltalande med en serie som utspelar sig i 1400-talets England, då det varit tronföljdkrig i nio år. Det är både intriger, magi och sex. Här kan ni se en trailer: http://youtu.be/zEtKmzO0oXw




Svenska Rebecca Ferguson spelar huvudrollen Elizabeth. Det gör hon riktigt bra!

Och det här trevliga fick jag med mig hem. White Queen är ju baserad på boken Den vita drottningen av Philippa Gregory. Jag hann börja läsa boken på tåget hem och av det jag hann läsa så måste jag säga att dels är det bra och dels är serien väldigt trogen boken. Så långt som jag läst i alla fall.