söndag 14 oktober 2012

Filmen Kärlek i New York

Kärlek i New York är en gulllig film, som passar bra en regnig söndag.

Kärlek i New York handlar om några unga människor i 20-års åldern. Det är författaren Sam, som är duktig på att krångla till saker och ting. Han tar hand om en liten pojke som han tror blir frånskiljd från sin mamma på tunnelbanana, men som visar sig bi i fosterhem och inte har någon önskan om att åka tillbaka. Det handlar om Annie som har svårt att hitta kärleken.

Betyg: +3 av 5

Genre: Komedi, Romantik
Orginaltitel: Happythankyoumoreplease
Skådespelare: Malin Åkerman, Michael Algieri, Kate Mara, Richard Jenkins, Josh Radnor
Produktionsår: 2010
Regissör: Josh Radnor

lördag 13 oktober 2012

Dottern fredagsbakade själv ur boken Barnens egen bakbok

Den här gången fredagsbakade dottern själv. Tack vare boken Barnens egen bakbok av Lena Göransson så klarade hon det! Mamman hjälpte bara till med ugnen!




Det var lättlästa recept med förklarande bilder till. Verkligen jättebra! Hon valde att göra Figurkakor.




Knäcka ägg är inget problem utan bara roligt!
Så här ser det färdiga resultatet ut:




Och jajamän... De smakade lika gott som de ser ut att göra!

fredag 12 oktober 2012

Ett annat bra seminarie på bokmässan var

Ett annat bra seminarie som jag var på när jag besökte bokmässan var Lust och läsning. Det var Carin Wirsén, Martin Widmark, Johanna Lindbäck och Karna Nyström som samtalade om hur man kan uppmuntra och främja barns läsning! Bland annat en halvtimme läsning per dag i skolan förordas per dag i låg- och mellanstadiet. De pratade om att både hemmet och skolan hoppas att den andre ska ta hand om läsningen och det är därför som läskunnigheten bland barn och unga sjunker. Om man lägger 30 min per dag då får man tillbaka det i mattelektionerna, grympalektionerna och att det inte blir så mycket bråk på rasterna. Martin Widmark hoppas att det ska komma 30 minuter om dagen i skolan. Jag är så glad eftersom jag redan gör detta.

Man pratade också om att lärarna borde ha inläsningstid för att läsa in sig på barn- och ungdomsböcker. Det tycker jag med! Hur skönt skulle inte det vara! Borde ingå som en punkt på utvecklingssamtalet att prata om böcker. Det har jag ofta gjort omedvetet eftersom jag är så intresserade av böcker och läsning så kommer vi lätt in på vilken bok de läser och vad de hittat som de tycker om att läsa.

Martin Widmark pratade också om att Martin Ingvar hade en teori om att eleverna behöver ett x antal kilometer läsning för att texten ska vakna till liv och att det är ett språk som eleverna förstår. Widmark tycker det skulle vara en bra idé att förlagen skulle märka upp böckerna med hur många meter läsning det motsvarar. Ett annat trick skulle kunna vara att t ex såga: När ni har läst tillsammans 250 böcker så ska jag gå in och pussa rektor på näsan.

Så pratade de också om hur viktigt bokpratet är.



Vet ni vad det bästa med Nobelpriset i litteratur är?

Det bästa med nobelpriset i litteratur är att man (i alla fall om man är jag) ofta inte har läst något av författaren och får upp ögonen för något annorlunda. Det är jättespännande tycker jag. Förra året var ett undantag, men annars så är det inte ofta jag har läst något av författaren innan nobelpriset.

Vad tycker du?

torsdag 11 oktober 2012

onsdag 10 oktober 2012

Intressant seminarie på bokmässan om hur man talar om sex med barn i mellanstadieåldern

Jag var på ett jätteintressant och bra seminarie på bokmässan om hur man ska prata sex med barnen i skolår 4-6. Jag är så glad att jag hade chansen att gå på det eftersom sexualkunskap är något jag ska undervisa i. Nathalie Simonsson, som har skrivit Världens viktigaste bok, var där och pratade om den. Jag gillade verkligen hur hon hade lagt upp boken.

Nathalie Simonsson berättade att hon tycker är viktigt att samtalen får rymmas i klassrummet. Att barnen har många funderingar i kroppen. De funderar kring om de funkar som de ska. Nathalie berättade att boken handlar också mycket om relationer. Hon sa att huvudbudskapet är att det förmedlar att det är viktigt att må bra och att hur man mår bra, hur man vill leva sitt liv kan se väldigt olika ut för olika personer. Hon tycker att det är viktigt att det speglar en bredd av erfarenheter och upplevelser och tar upp rätt mycket i boken om jag och nej känslor. Hur det känns när man vill någonting? Hur är det när man inte vill? Hur visar man att man vill något? Hur vet man att någon annan vill något/inte vill? Hon tror att om man får öva sig i det blir man tryggare, vågar lita på sig själv, blir lyhördare inför andra. Nathalie säger också att barnen kommer i kontakt med sex via bilder i media, nakenhet i musikvideos, pornografi som man kanske har kommit i kontakt med. Hon tror att man behöver hjälp att nyansera de här budskapen och de här bilderna. Nathalie säger att många kan känna att en 11-åring känns ung att prata med om de här saker. Men, säger Nathalie, det är ett faktum att de uppfattar de här orden, de ser klottret på skoltoan, de hört ord som t ex hora. Det finns där i ett brus och därför måste vi ta ett anvsra att föra ett samtal kring det.

Som sagt ett mycket intressant och bra seminarie!!!

tisdag 9 oktober 2012

Den utstötte av Michelle Paver

Det första jag slogs av när jag började läsa boken är jösses vad duktig Michelle Paver är på att fånga en och få en att vilja läsa vidare. Jag kom ihåg att jag gillade Vargbröder och nu har hon återigen skrivit en serie som jag vill följa. Wow! Den här serien ska jag sätta i händerna på eleverna i min klass!
 
Den utstötte är den första delen i serien Bronsdolken. Det handlar om tolvårige Hylas som lever på bronsåldern. Han jagas för att han är en av de utstötta, dvs inte född i en by. Han förstår inte varför han jagas och han försöker hitta sin syster som han blivit skiljd från. På sin flykt råkar han gömma sig i en gravkamare och får av en döende man en bronsdolk för att han ska ta mannens hårlock till havet. Detta för att mannen ska få frid. Bronsdolken är viktigare än Hylas tror. På sin flykt möter han även en flicka som heter Pira. Hon har växt upp i lyx, men är ensam. Hon blir hans sällskap på flykten.
 
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Den utstötte
Orginaltitel: Gods and warriors
Författare: Michelle Paver
Del av serie: Bonsdolken 1
Antal sidor: 288
Förlag: Bokförlaget Semic
ISBN: 9789155258160
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl

TV-serien Torka aldrig tårar utan handskar

Om du missade första delen av Torka aldrig tårar utan handskar, så måste du se den på SvtPlay! Den var riktigt, riktigt bra!

måndag 8 oktober 2012

Bokmässans seminarie med Jonas Gardell om Torka aldrig tårar med handskar

Om man inte kunde lyssna på seminariet med Jonas Gardell om hans bok Torka aldrig tårar med hanskar kan lyssna här. Det är ett riktigt bra seminarie, så jag tycker du ska lyssna på det!

SVT har gjort en TV-serie av romanserien och ikväll kl 21.00 på SVT1 visas första delen i serien.

Tänk vad drömmar kan leda till

Tänk vad det kan bli av att man läser hästböcker som barn. Jag läste hästböcker och drömde om att rida när jag var barn. För ett år sedan tog jag tag i saken och gick med i en nybörjargrupp för vuxna. Idag var jag med i ett hästhoppningevenemang för nybörjare. Vi red en bana med 6 stycken hinder. Det var som på tävling förrutom att vi inte tog tid. Det var nervöst, spännande och roligt!

Nu har jag anmält mig till hästhoppningsträning utöver min vanliga ridträning, där vi har vid några gånger tränat hästhoppning. Så med detta ville jag bara säga att böcker kan väcka drömmar som faktiskt kan bli verklighet! :)

söndag 7 oktober 2012

När två blev tre av Daniel Åberg och Johanna Ögren

Varför fanns inte den här boken när jag väntade barn eller hade fött barn?!?Den hade jag behövt då! Enkelt uttryck så är När två blev tre så himla bra!!!
 
När två blev tre är Johanna och Daniels berättelse om hur det var att bli föräldrar för första gången. Det finns så mycket som jag känner igen mig i. Det är så härligt att de berättar så uppriktigt och personligt om hur det är.
 
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: När två blev tre
Författare: Daniel Åberg och Johanna Ögren
Antal sidor: 201
Förlag: Natur & Kultur
ISBN: 9789127132887
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl

lördag 6 oktober 2012

Filmen W.E.

Filmen W.E. var helt underbar. Vacker film med duktiga skådelspelare. Jag fängslades av den!

W.E. handlar om Wally som 1998 lever i ett kärlekslöst äktenskap på Manhattan. Hon är besatt av Wallis Simpson, den amerikanska gifta kvinnan som förälskade sig i Englands blivande kung på 1930-talet. Han gav upp tronen för kvinnan han älskade. Växelvis handlar filmen om Wally och växelvis handlar den om Wallis.

Betyg: +4 av 5

Genre: Drama, Romantik
Skådespelare: Abbie Cornish, David Harbour ,  Andrea Riseborough,
Produktionsår: 2011
Regissör: Madonna

Whoopie pie

Den här gången prövade jag och tjejerna något som jag inte hört talas om förut, nämligen Whoppie pie. Receptet kommer ur boken Woopie pie och heter Whoopie pie till alla hjärtans dag. Det var 4-åringen som fick välja och då blev det så.


Man skulle väga mjölet och sockret och då fick vågen komma fram. Den används annars inte ofta i vårt hus. Så det var ju lite kul.



Jag fick även användning för något nyinköpt från tupperwere. Något som jag kommer att använda MYCKET, nämligen e sprits fast som en plastpurk som man klämmer på. Jösses vad lätt det var att spritsa med den utan kladd!



Färgiggräddade kakor



Smörkrämen på



Lock på



Så glasyr och pynt



Klara