onsdag 26 september 2012
tisdag 25 september 2012
Kvinnorna i sjön av Lars Rambe
Kvinnorna i sjön är en sådan där skräckroman som inte är för läskig. Den är precis så där lagom läskig som gör att den är ett nöje att läsa. Så där mysigt läskig så man bara vill läsa mer. Kanske det mer är en psykologisk spänningsroman med övernaturliga inslag, men vad man än kallar det så gillar jag den. Det som jag också gillar i den är hur Lars Rambe bygger sina meningar. Det finns ett driv men även riktigt härliga formuleringar. Ni vet sådana där formuleringar som man inte kan låta bli att smaka på.
"Världen är på väg att kantra och Johan har inget att hålla sig fast i."
Kvinnorna i sjön handlar om Johan Åberg. Han ser de döda. Han har nu flyttat tillbaka med sin flickvän till ett område där han bott förrut. Där två kvinnor blivit mördade. Han har dock svårt att minnas vad som hänt. Han minns små brottstycken. Han hade nästan lyckats lägga allt bakom sig. Men så flyttade de tillbaka och han mår inte alls bra.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Kvinnorna i sjön
Författare: Lars Rambe
"Världen är på väg att kantra och Johan har inget att hålla sig fast i."
Kvinnorna i sjön handlar om Johan Åberg. Han ser de döda. Han har nu flyttat tillbaka med sin flickvän till ett område där han bott förrut. Där två kvinnor blivit mördade. Han har dock svårt att minnas vad som hänt. Han minns små brottstycken. Han hade nästan lyckats lägga allt bakom sig. Men så flyttade de tillbaka och han mår inte alls bra.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Kvinnorna i sjön
Författare: Lars Rambe
Antal sidor: 292
Förlag: Hoi förlag
, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl
Förlag: Hoi förlag
måndag 24 september 2012
Inspiration
Jag läste högt för mina barn idag. Storasyster sa då:
- Du läser bra mamma! Och det gör jag med! Men lillasyster kan inte läsa.
Lillasyster ser då lite ledsen ut.
Storasyster säger då snabbt till lillasyster:
- Men du kan lära dig! Du kommer att kunna läsa. Man måste bara träna.
När storasyster sedan gjorde sin skrivläxa ville lillasyster också skriva. Sedan försökte hon läsa vad hon skrivit!

- Du läser bra mamma! Och det gör jag med! Men lillasyster kan inte läsa.
Lillasyster ser då lite ledsen ut.
Storasyster säger då snabbt till lillasyster:
- Men du kan lära dig! Du kommer att kunna läsa. Man måste bara träna.
När storasyster sedan gjorde sin skrivläxa ville lillasyster också skriva. Sedan försökte hon läsa vad hon skrivit!
söndag 23 september 2012
Underbart gott ur Sju Sorters sorters sommarkakor
Jag gjorde något underbart gott ur boken Sju sorters sommarkakor, nämligen Kesella- och citrontårta med persikor. Alla som fick smaka var rörande överens om att det smakade hur gott som helst!

Jag tror det var den goda citronsmaken som gjorde kakan så lyckad!

Den i kombination till persikorna som gömde sig i kakan!

Det var helt enkelt ett toppenrecept!
Jag tror det var den goda citronsmaken som gjorde kakan så lyckad!
Den i kombination till persikorna som gömde sig i kakan!
Det var helt enkelt ett toppenrecept!
fredag 21 september 2012
Damm förlag bjöd på en trevlig kväll
I tisdags var jag på en kväll som Damm förlag hade ordnat. Vi fick möta författarna Simona Ahrnstedt, Sofia Hallberg och Björn B. Jakobsson som pratade om sina böcker. Både intressant och trevligt! :) Sofia Hallbergs bok Mina fräknar har jag ju läst och tyckt om. Nu är även Betvingade och De dödas ljus på läslistan!

Vi blev även bjudna på en otroligt god italiensk buffé. Älskade brieosten och marmeladerna och salamin och brödet! Hmmm... Blir riktigt hungrig när jag tänker på det!

Vi blev även bjudna på en otroligt god italiensk buffé. Älskade brieosten och marmeladerna och salamin och brödet! Hmmm... Blir riktigt hungrig när jag tänker på det!
torsdag 20 september 2012
Lars Rambe releasefest för Kvinnorna i sjön
Igår var jag på Lars Rambes kombinerade releasefest och födelsedagsfest. Han släpper skräckromanen Kvinnorna i sjön. Det ska bli spännande att läsa den!

Det är så roligt när man får åka till en sådan trevlig fest och träffa gamla bekantskaper och lära känna nya, som t ex Dan Buthler. Jag sa till en kompis att det var rätta kvällen för ett sådant äventyr eftersom jag hade en arg dag på jobbet. När kvällen var slut var det var med glatt hjärta som jag åkte hem! Det tråkiga som hänt under dagen var helt bortglömt. Så jag är verkligen glad att jag blev inbjuden till festen!!!
Det är så roligt när man får åka till en sådan trevlig fest och träffa gamla bekantskaper och lära känna nya, som t ex Dan Buthler. Jag sa till en kompis att det var rätta kvällen för ett sådant äventyr eftersom jag hade en arg dag på jobbet. När kvällen var slut var det var med glatt hjärta som jag åkte hem! Det tråkiga som hänt under dagen var helt bortglömt. Så jag är verkligen glad att jag blev inbjuden till festen!!!
onsdag 19 september 2012
Rösta på årets bokvideo
Nu är det dags att rösta fram årets bästa bokvideo. Det är Svensk bokhandel som tagit fram tävlingen och den pågår till den 27 september. Det är 15 st bidrag att välja mellan och tre kategorier. Jag ska i alla fall rösta. Jag tycker det är spännande med bokvideos. Rösta du med!
Rösta här!
Rösta här!
tisdag 18 september 2012
Filmen Älska mig igen
Älska mig igen är en mysig film som passar att se med den man älskar. En söndagsmysfilm!
Älska mig igen handlar om Paige och Leo som är lyckligt gifta. En dag råkar Paige ut för en bilolycka där hon slår i huvudet. Efter det kommer hon inte ihåg sitt liv med Leo. Leo försöker få henne att minnas och att älska honom igen.
Betyg: +4 av 5
Genre: Romantik
Skådespelare: Rachel McAdams, Channing Tatum, Sam Neill, Scott Speedman, Jessica Lange
Produktionsår: 2012
Regissör: Michael Sucsy
Älska mig igen handlar om Paige och Leo som är lyckligt gifta. En dag råkar Paige ut för en bilolycka där hon slår i huvudet. Efter det kommer hon inte ihåg sitt liv med Leo. Leo försöker få henne att minnas och att älska honom igen.
Betyg: +4 av 5
Genre: Romantik
Skådespelare: Rachel McAdams, Channing Tatum, Sam Neill, Scott Speedman, Jessica Lange
Produktionsår: 2012
Regissör: Michael Sucsy
måndag 17 september 2012
En man som heter Ove av Fredrik Backman
Jag bara älskar den här boken! ÄLSKAR! Den är så rolig att jag skrattat högt fler gånger än jag kan räkna. Var om och om igen tvungen att läsa högt för maken ur boken. Det är En helt underbar bok!!!

En man som heter Ove handlar om en 59-årig man som är lite ilsken av sig. Han har sina bestämda åsikter. Fast när man sakta men säkert får hela hans historia så tycker man mer och mer om honom.
"Vet du att de ska ha b-e-t-a-l-t för att man ska få gå på toaletten här? utbrister Oven bakom Parvaneh"
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: En man som heter Ove
order-bottom: medium none; border-left: medium none; border-right: medium none; border-top: medium none;">
Författare: Fredrik Backman
En man som heter Ove handlar om en 59-årig man som är lite ilsken av sig. Han har sina bestämda åsikter. Fast när man sakta men säkert får hela hans historia så tycker man mer och mer om honom.
"Vet du att de ska ha b-e-t-a-l-t för att man ska få gå på toaletten här? utbrister Oven bakom Parvaneh"
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: En man som heter Ove
Antal sidor: 347
Förlag: Bokförlaget Forum
Förlag: Bokförlaget Forum
söndag 16 september 2012
Bokcirkelträffen idag
Idag var det träff med min bokcirkel hemma hos mig!
Detta bjöd jag på:

Vi hade läst böckerna Slutet på Mr Y och Strimmor av hopp. När det gäller Strimmor av hopp var vi överens om att det var en bra bok. Vi pratade om hur konstigt det är att människor kan behandla andra människor så illa. Hur märkligt det är att det kan finnas i dom! Vi pratade om att man har tur att vara född i Sverige, men att det egentligen lika gärna kunde ha hänt vansinniga saker i Sverige med fel ledare. Så började vi prata om att det ju har hänt saker i Sverige som inte är humana men som tystats ned. Det var intressanta diskussioner!
När det gällde Slutet av Mr Y gick meningarna isär. Från betyget 2 till högsta betyg 5. Kul att vi tyckte så olika. Karin älskade t ex det filosofiska och tyckte att det var en väldigt spännande bok medan Malin tyckte att det inte fanns någon karaktär i boken som hon gillade och boken var tråkig! Det är inte ofta det händer att vi tycker så olika, men intressant!
Detta bjöd jag på:
Vi hade läst böckerna Slutet på Mr Y och Strimmor av hopp. När det gäller Strimmor av hopp var vi överens om att det var en bra bok. Vi pratade om hur konstigt det är att människor kan behandla andra människor så illa. Hur märkligt det är att det kan finnas i dom! Vi pratade om att man har tur att vara född i Sverige, men att det egentligen lika gärna kunde ha hänt vansinniga saker i Sverige med fel ledare. Så började vi prata om att det ju har hänt saker i Sverige som inte är humana men som tystats ned. Det var intressanta diskussioner!
När det gällde Slutet av Mr Y gick meningarna isär. Från betyget 2 till högsta betyg 5. Kul att vi tyckte så olika. Karin älskade t ex det filosofiska och tyckte att det var en väldigt spännande bok medan Malin tyckte att det inte fanns någon karaktär i boken som hon gillade och boken var tråkig! Det är inte ofta det händer att vi tycker så olika, men intressant!
lördag 15 september 2012
Färgglatt fredagsbak från Magnolia Bakery
Jag och dottern bestämde oss för att göra Cookies från boken Det bästa från Magnolia Bakery förra veckan. Rättare sagt bakade vi Oatmeal Raisin Almond Cookies. Eller som de heter på svenska: Havrekakor med russin och mandel.

Här är en annan älskad apparat i mitt köksskåp. Nöthackaren. Mamma hade en sådan när jag växte upp och jag blev så glad när jag som vuxen hittade en jag med!

Det går så snabbt och lätt att hacka nötter!!!

Vi valde att dekorera våra Cookies med M&M. Det står inte i receptet, men jag måste ju få användning för dem som jag köpte i New York. Dottern tycker det är jättekul att välja bland färgerna och lägga på kakorna.

Så här färgglatt blev det! :)

Jag tog med mig några kakor som blev över. (Vi bakade nämligen väldigt många!) Det var många som frågade efter receptet eftersom de tyckte de var så goda. Det är ett bra tecken på att de verkligen var jättegoda!!!
Här är en annan älskad apparat i mitt köksskåp. Nöthackaren. Mamma hade en sådan när jag växte upp och jag blev så glad när jag som vuxen hittade en jag med!
Det går så snabbt och lätt att hacka nötter!!!
Vi valde att dekorera våra Cookies med M&M. Det står inte i receptet, men jag måste ju få användning för dem som jag köpte i New York. Dottern tycker det är jättekul att välja bland färgerna och lägga på kakorna.
Så här färgglatt blev det! :)
Jag tog med mig några kakor som blev över. (Vi bakade nämligen väldigt många!) Det var många som frågade efter receptet eftersom de tyckte de var så goda. Det är ett bra tecken på att de verkligen var jättegoda!!!
fredag 14 september 2012
Perfekt dag
Idag vräker regnet ned! Det är en perfekt dag för att läsa. Jag läser Se på mig av Kirsten Hammann. Vad läser du?
torsdag 13 september 2012
Om ni undrar varför
Om ni undrar varför jag inte skrivit något sedan i tisdags så kan jag berätta att det är Bloggers fel! Jag har stora problem både att logga in och publicera inlägg. Jättejobbigt!!!!!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

