torsdag 8 april 2010

Marsmallows till frukost av Dorothy Koomson

Det går inte annat än att tycka om denna bok. Det handlar mycket om relationer, mest mellan barn och vuxna. Boken är fylld med hopp och kärlek.

Kendra Tamale återvänder hem till England från Australien. Det har hänt något som hon mår dåligt över. Hon hyr ett rum från Kyle och hans fru Ashlyn. Hennes plan är att hålla allting enkelt med sina hyresvärdar, inga personliga relationer. Men så plötsligt så är Kendra involverad i Kyles tvillingbarn, Summer och Jaxon. När Kyle bråkar i telefon med hustrun (som plötsligt lämnat honom) den första morgonen de träffats, avleder Kendra barnens uppmärksamhet genom att hitta på en underbar frukostritual för lärdagar. Kendra förälskar sig i barnen och kämpar för att hjälpa familjen.

Det här är ingen sockersöt chick-lit historia, utan en spännande berättelse om kärlek till barn och om att bearbeta det som är svårt.

Betyg: 4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Marsmallows till frukost
Författare: Dorothy Koomson
Antal sidor: 413
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1-301842-3

onsdag 7 april 2010

Läst i mars 2010

Mars 2010

Det här har jag läst i mars:

Ett amatöräktenskap av Anne Tyler (Betyg: -4 av 5)
Neverwhere av Neil Gaiman  (Betyg: +4)
Någon sorts frid av Camilla Grebe & Åsa Träff  (Betyg: 4)
Mellan liv och död av Gabriel Weston (Betyg: 4)
Precious av Sapphire Betyg: (+4)
Jenny Nyström Livet och konsten av Gunnel Forsberg Warringer (Betyg: 4)
Instängd på norra halvklotet av Torsten Ehrenmark (Betyg: 3)
Gamarna av Maria Küchen (Betyg: +3)
Spårlöst försvunna av Joy Fielding (Betyg: +3)
Förnöjsamhet av Stefan Edman Tore Hagman (Betyg: +4)
Den förlorade symbolen av Dan Brown (Betyg: +3)
Askungens syster av Joanna Rubin Dranger (Betyg: 4)
Tre sekunder av Roslund & Hellström (Betyg: +4)
Rosa elefanter av Karin Brunk Holmqvist (Betyg: +4)
I mördarens nät av Val McDermid (Betyg: +4)
Kunzelmann & Kunzelmann av Carl-Johan Vallgren (Betyg: +3)
Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen (Betyg: 3)
Pick up -en romatisk komedi av Eva Dozzi (Betyg: +3)
Perfekta pajer av Anna Braw (red) (Betyg: -5)


Jag finns av Maja-Maria Henriksson (Betyg: -5)
Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? av Bjørn Sortland (Betyg 4)
Ibland bara måste man av David Levithan (Betyg 5)
Så värt! av Martin Jern (Betyg: 4)


Vilma i vättarnas värld av Maud Mangold
Fy farao av Ewa Christina Johansson
Ture Sventon i London av Åke Holmberg
Joy till världen av Viveka Sjögren
Miranda musikälvan av Daisy Meadows
Mystiska millan och sjustjärnan av Unni Lindell och Fredrik Skavlan
Mystiska Milla och vintercirkusen av Unni Lindell och Fredrik Skavlan


Deckare: 5 st
Biografier: 2 st
Faktaböcker: 1 st
Romantisk komedi: 1 st
Barnböcker (Kapitelböcker): 7 st
Skönlitteratur: 5st
Undomsroman: 4st
Seriebok: 1st
Livsstilsbok: 1st
Mat & Bak: 1 st
Fantasy: 1st
Spänningsroman: 1 st


Svenska: 16 st
Amerikanska: 4 st
Skotsk: 1 st
Norsk: 2 st
Kanadensisk: 1 st
Engelsk: 1 st


Betyg 5: 1 st
Betyg: -5: 2 st
Betyg +4: 6 st
Betyg 4: 6 st
Betyg -4:  1st
Betyg +3: 5 st
Betyg 3: 2 st

Totalt:  19 st + 7 st barnböcker + 4 st ungdomsromaner

Kvinnor: 20 st
Män: 11 st

tisdag 6 april 2010

Fjärilsjakten av Marika Cobbold Hjörne

Jag började läsa denna bok, för länge sedan men var tvungen att lämna tillbaka den. Sedan dess har jag velat läsa den klart, men eftersom jag inte kom ihåg vad den hette kunde jag inte hitta den. Plötsligt upptäckte jag den på bokrean och blev överlycklig. Den hamnade i kundkorgen och så fick jag så äntligen chans att läsa den.

Det här är en riktig krypa upp i soffan och läsa och mysa-bok. Boken börjar med att Grace får ett oväntat paket på sin födelsedag. Paketet visa sig komma från hennes döda älskare och har varit på väg i 2 år. Boken växlar mellan att berätta dåtid och nutid. Man får följa Grace under hennes första förälskelse och genom hennes liv. Jag gillar hur Grace säger saker som inte riktigt är väntade. Jag gillar också att få läsa om hennes fotointresse.


Betyg: 4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Fjärilsjakten
Författare: Marika Cobbold Hjörne
Antal sidor: 349
Förlag: Bonnier Pocket
ISBN: 91-0-010333-0

Sommardrömmar

Nu längtar jag efter sommar. Jag har läst en barnbok som heter Sommardrömmar. (Har skrivit mer om den här.) Det är en sådan där härlig hästbok som får en att både längta efter sommar och längta efter att rida. Våren har knappt börjat och jag längtar efter sommar. Hm... men en riktig mysbok var det i alla fall.

måndag 5 april 2010

Sista påskdagen - läsning?

Det blev faktiskt en påskdeckare i år, nämligen Knivsliparen. Det var en verkligen annorlunda deckare som jag tyckte mycket om. Annars har jag faktiskt inte läst så mycket som jag trodde jag skulle hinna göra. Vi har varit ute en hel del. Men jag har påbörjat en bok (Fjärilsjakten), som jag kanske hinner läsa klart idag. Hur har det gått med läsningen för er? Vad har ni läst? Har ni läst någon deckare eller har ni läst något annat spännande?

lördag 3 april 2010

Knivsliparen av Bo R Holmberg

Jag tyckte om denna bok redan från början. Jag tyckte om 30-tals miljön och så gillar jag att det utspelar sig i Ö-vik. Jag myste med uttryck som droska, lägda och n'Anders. Jag hör min gamla pappa i de orden. Det här är en härlig bok och en annorlunda kriminalroman! Jag rekommenderar den varmt!

Det är våren 1931. Först utspelar sig ett drama i en lägenhet med en ung man, som hotar de som bor i lägenheten med pistol. När polisen kommertar han sitt liv. Sedan blir en kvinna dödad i sin affär. Ganska snabbt börjar man fundera kring att det är ett rånmord. Det är svåra tider, pga av strejken i Ådalen. Man söker gärningsmannen bland luffare och gårdfarihandlare.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-

Titel: Knivsliparen
Författare: Bo R Holmberg
Antal sidor: 242
Förlag: Ord&visor förlag
ISBN: 978-91-85515-91-2

torsdag 1 april 2010

Den glömda trädgården av Kate Morton

Det var precis en sådan här bok som jag behövde just nu. Det är som en saga om en saga. Jag gillar hur den pendlar mellan olika tider och hur man lite i taget får reda på en bit i pusslet. Det är en magisk bok, som man inte kan låta bli att läsa lite till i och lite till och lite till...

Boken handlar om en 4-årig flicka ensam anländer till hamnen i Australien 1913 och inte kan berätta sitt namn. En man som arbetar där tycker synd om flickan och tar med henne hem. Ingen frågar efter henne eller letar efter henne, så mannen och hans hustru uppfostrar henne. När flickan, Nell, blir 21 år berättar mannen detta för henne. Först 1975 börjar Nell nysta i det hela och reser till England för att hitta sanningen. Cassandra, Nells barnbarn, får efter Nells död ärva ett hus i England. Det enda som står är "Du kommer att förstå varför."
Betyg: +4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den glömda trädgården
Författare: Kate Morton
Antal sidor: 416
Förlag: Forum
ISBN: 978-91-37-13348-5

Glad påsk

Glad påsk
önskar
Boktokig


Hoppas ni alla får en påsk full av härlig läsning!

onsdag 31 mars 2010

Gick in för att låna, men kom ut med en köpt bok

Idag gick jag in på biblioteket lite snabbt för att låna en bok till min sjuka dotter. Stackaren har feber och jobbig hosta. Tänkte att hon behövde något kul. Det slutade med att jag kom ut med en köpt bok. De sålde några böcker på biblioteket och jag hittade en som vi inte läst. Tänk så det kan bli!

tisdag 30 mars 2010

Så värt! av Martin Jern

Jag blir så nedstämd när jag läser en sådan här bok. Jag tänker "Ska det bli så här för mina tjejer?". Med det inte sagt att den var dålig, för det var den verkligen inte. Den var riktigt bra och kände realistisk. Det var därav min tanke kom. Jag kan säga att denna bok kommer att stanna länge hos mig!

Boken handlar om Aron,15 år och skejtare. Han längtar efter att bli någon. Han önskar att Nora, skolans snyggaste tjej ska lägga märke till honom. Så plötsligt är han tillsammans med Klara och det börjar hända mycket i hans liv. Plötsligt är han inte längre osynlig..

Betyg: 4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Så värt!
Författare: Martin Jern
Antal sidor: 249
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-86369-09-5

Ny bokcirkelbok

Denna gång blir det Ett annat liv av Per Olov Enquist. Jag har länge önskat läsa något av honom och därför tänkte jag att varför inte ta tag i det! Jag hoppas att fler vill vara med och läsa boken och prata om boken någon gång i början på maj. Ett annat liv är Per Oliv Enquists memoar.

måndag 29 mars 2010

Pick up -en romatisk komedi av Eva Dozzi

Boken handlar om en osäker kille, Pelle. Han går med i Charasmatic seduction där ledarna lär ut knep, för att hjälpa killarna att ragga och få sex. Det handlar om att få så mycket sex som möjligt. Det är osympatiska killar som svänger sig diverse förkortningar och uttryck, som t ex AMOG (dvs när en annan alfahanne försöker sabotera en pågående raggning). Pelle vill helst hitta en kvinna att bli kär i som ska bli kär i honom. Han är inte ute efter nya kvinnor varje kväll, som killarna i "klubben". Han blir kär i Astrud som arbetar på simhallen. Astrud har en dotter och är tillsammans med en kille, som bara vill leka roll-lekar när de har sex. Ibland känner hon sig lite osäker på om han verkligen gillar henne, eftersom han bara vill att hon ska vara andra personer.

Boken är lite förutsägbar, men det är skönt tycker jag. Det var en trevlig bok om ett otrevligt fenomen... de där kungarna i baren som tar hem en ny tjej varje kväll! Jag tycker att författaren har lyckats väl med att ge de olika personerna olika röster. Det låter t ex helt annorlunda när det är Pelle som pratar i boken mot när det är Stefan (eller Spearhead, som han kallar sig).

Betyg: +3 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Pick up - en romatisk komedi
Författare: Eva Dozzi
Antal sidor: 350
Förlag: Alfabeta
ISBN: 978-91-501-1212-2

söndag 28 mars 2010

Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen


Det var en spännnade bok, men återigen... jag har så svårt att läsa böcker där barn far illa. I den här boken är en treårig flicka ensam hemma i lägenheten, när hon vaknar. Hon kan inte öppna ytterdörren, utan är där i lägenheten och försöker klara sig själv. Jag tappar lite intresse för den övriga händelseutvecklingen med polisen Petra, kriminalkommisarie Conny Sjöberg, mord på en 16-årig flicka samt en mördad mamma med ett spädbarn, eftersom den treåriga flickan upptar mina tankar. Det slutar med att jag skumläser snabbt den övriga texten för att snabbare komma till de avsnitt som handlar om flickan. Det betyder inte att jag tycker att boken var dålig (för Carin Gerhardsen skriver bra), men den blev ingen succé hos mig. 

Betyg: 3 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mamma, pappa, barn
Författare: Carin Gerhardsen
Antal sidor: 344
Förlag: Ordfront
ISBN: 978-91-7037-346-6