Gästspelet av Linda Ståhl är en ganska mörk berättelse. Det är en tragisk och bitvis riktigt obehaglig historia där hemligheter sipprar fram och allt det outtalade ligger och vibrerar under ytan.
Linda Ståhl är skicklig på att skapa karaktärer och relationer som känns levande och trovärdiga, även när de inte är särskilt lätta att tycka om. Ibland vill man nästan ta tag i dem och ruska om dem och just det gör berättelsen ännu mer komplex och fängslande.
Språket är säkert och väl avvägt, och tempot driver läsningen framåt utan att tappa djupet. Linda Ståhl behärskar verkligen den psykologiska spänningen, där huvudpersonerna bär på mer än de visar eller talar om.
Gästspelet, första delen i serien Svartvillan, är en mörk och obehaglig berättelse om hemligheter och gråzoner i en miljö som förstärker den krypande spänningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar