Boken om ADHD är en sådan bok som jag tycker att alla borde läsa. För oavsett om man själv har diagnosen eller inte, så finns det nästan alltid någon i ens närhet som har det. En vän, ett barn, ett syskon, en klasskompis, någon i släkten, någon i bekantskapskretsen- listan kan göras lång. Och just därför känns den här boken så viktig.
Boken riktar sig till barn i åldern 9–12 år, men jag tycker verkligen att den fungerar långt utanför den målgruppen också. Den passar fint att läsa tillsammans med yngre barn, samtidigt som både äldre ungdomar och vuxna kan få mycket ut av den. Det är något med sättet den förklarar på som gör att allt känns lätt att ta till sig utan att det någonsin blir förenklat på fel sätt.
Jag tycker så mycket om hur konkret och tydlig boken är. Den är föredömligt lättläst och fylld av fina, roliga illustrationer som verkligen hjälper till att förstärka det som berättas. Genom Love och Sonja får man följa hur en dag kan se ut med ADHD och det gör stor skillnad att få se både känslor, situationer, styrkor och utmaningar gestaltas så nära och vardagligt.
Det jag uppskattar allra mest är att boken har ett så varmt och inkluderande tilltal. Här finns massor av tips och råd, inte bara till den som har ADHD utan också till omgivningen. Jag älskar särskilt att den också riktar sig till kompisen och visar hur man kan hjälpa och stötta en vän med ADHD. Det gör boken så omtänksam.
Det här är helt enkelt en fantastisk bok om ADHD. Faktiskt den bästa jag har läst i ämnet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar