söndag 20 oktober 2024

Den som följer en stjärna vänder inte om av Malin Haawind

Det är något fint som Malin Haawind ger mig och alla andra läsare. En chans att både lära känna hushållerskan Malin Blomsterberg, Ellen Key och tiden men också att reflektera vem man hade varit om man hade haft samma förutsättningar som Malin Blomberg hade. 

Om jag hade levt under 1900-talets början som en hushållerska hade jag då varit en läsande person? Vad hade jag läst? Hur hade jag fått tillgång till böckerna? Allt detta sveper genom mitt huvud medan jag läser.

Under läsningen blir jag slagen av häpnad över hur väl Malin Haawind har skildrat karaktärerna. De, liksom tiden, kommer till liv och skapar en fängslande, inkännande och trovärdig läsning. Fakta och fantasi skapar en magisk enhet.

Den som följer en stjärna vänder inte om är en berättelse som står ut. En roman som man inte glömmer.




Inga kommentarer: