tisdag 24 september 2024

The ens crowns all av Becca Fitzgerald

Jag tycker det är roligt när man tar klassiska berättelser och skriver sin egen version av det. Denna handlar om det Trojanska kriget. 

Apollo ger Cassandra krafter att se framtiden. Dock har hon svårt att få andra att tro på henne. När någon äntligen tror på henne är det Helena. Helena som är gift med hennes bror Paris, men som Cassandra tror kommer vara anledning till kriget. Som hon avskyr. Eller är det avsky som hon känner?

Bea Fitzgeralds skildringar av Cassandra och Helen var intressanta, liksom hennes skildring av Apollo. Från början irriterade jag mig på Cassandra och tyckte hon var dryg och självupptagen, men det ändrade sig. Det som definitivt var ett plus i boken var dessa starka kvinnor.

Jag tyckte om att boken handlade om olika sorters sexualitet och särskilt att asexualitet. Det ser man verkligen inte ofta i berättelser.

Bokens betyg drogs ner lite av det tempot blev lite segt i mitten, men början var spännande och slutet. 

Jag tyckte det så var det en underhållande version av det Trojanska kriget. Grekisk mytologi är spännande, särskilt i den här versionen.




Inga kommentarer: