lördag 24 augusti 2024

Ön under månskenet av Veronica Almer

Jag läste ”Ön bortom dimman” förra året och tyckte om den, men måste säga att jag tycker om denna ännu mer.

Dels beror det på huvudpersonen Bethea och hennes bror Gabriel, som har en funktionsvatiation. Jag tycker om de karaktärerna och njuter av hur fint författaren har skildrat dem och även hur man på den tiden betraktade funktionsvariation. Bethea är en stark kvinna som kämpar på och vet vad hon vill. 

Betheas möte med Friherre Wilhelm Nordenkrantz är spännande på flera sätt. Det finns fler lager än det romantiska. Jag tycker också om hur han utvecklas under berättelsens gång, samt att man får en annan syn på honom.

En annan sak som gör att jag faller för boken är att författaren får till en bra blandning av historia och romantik. Det känns att hon gjort research på det sättet att det bara förhöjer berättelsen. 

Så måste man ju bara älska miljöskildringarna på Marstrand. De är helt underbara.

Jag återvänder gärna till kurorten Marstrand.



Inga kommentarer: