tisdag 4 juni 2024

Med knäppta händer på Pressbyråns toalett

Allvar och humor blandas i denna fina berättelse om den tonåriga pastorsdottern Hilda som upptäckter att hon är gravid. Det är krångligt eftersom hon känner kravet från föräldrarna att vänta med sex till hon gift sig. Hur ska hon då kunna berätta att hon är gravid och att hon dessutom inte vet vem pappan är eftersom hon har haft sex med tre olika killar på kort tid?

Berättelsen är uppbyggd kring Hildas samtal med Gud, vilket gör den annorlunda men det är också en del av berättelsens charm. Läsaren kommer nära Hilda, alla normer som omger henne och allt hon brottas med.

Boken är väldigt lätt att komma in i och läsa. Det säger bara swosh så är den slut och då saknar man genast att umgås med Hilda.

Om jag undervisade på gymnasiet så skulle jag definitivt lyfta in den i undervisningen. Jag tror man skulle kunna ha fina samtal kring den. 

Som ni märker så tyckte jag mycket om den och jag rekommenderar den varmt. Inte bara till tonåringar, utan till alla.




Inga kommentarer: