måndag 1 april 2024

De föräldralösa barnens ö av Max Seeck

Den finska deckarstjärnan Max Seeck har blivit en av mina favoritförfattare. 

Hans huvudperson Jessica är otroligt intressant. Jag tycker om att hon får ha psykisk ohälsa och hur författaren förvaltar det i berättelsen. Det är en karaktär man fastnar för och bryr sig om.

Överhuvudtaget så är det välskrivet och det här är en författare som verkligen får en att både dras in i berättelsen och hållas kvar. Efter att jag läst ut boken längtar jag tillbaka till den där läsbubblan han skapar.
Jag imponeras av hur han får till allt i deckarintrigen så snyggt.

Det är fjärde boken om Jessica Niemi. I denna har hon tvingats ta paus från jobbet som polis och reser till ett stillsamt pensionat på Åland för att hitta balans i sitt liv - eller avsluta det. Men väl där dras hon in i den lokala sägnen om en ung flicka som försvann från ett barnhem på ön för sjuttio år sedan. Alltsedan dess kan flickan ses på ön, längs vattnet, iförd en blå kappa. Jessica förstår också att pensionatet har en mörk historia. Alltmer osäker på gränsen mellan fantasi och verklighet dras Jessica mer och mer in i öns hemska berättelser.

Utgiven av @albertbonniersforlag 

Inga kommentarer: