torsdag 7 september 2023

Zulusystrar

Jisses vilken fin bok Zulusystrar är.

Nu har jag hittat en bok som jag bara måste läsa för min klass. Den handlar om en lärare i Hörnefors som känner en lärare i Johannesburg, Sydafrika och de har bestämt att deras klasser (årskurs 6) ska brevväxla med varandra.

Det är så kul att den utspelar sig delvis i Hörnefors. Där bor min mamma och mina syskon med familjer. Jag har även gjort en lärarpraktik på skolan där, så det känns som om boken beskriver hemma för mig. 

Jag tänker på alla barn som bor i Hörnefors. Så roligt för dem att få känna igen sig. Men det är också roligt att få besöka en liten ort uppe i norr, för de som inte varit där. Eller få besöka Sydafrika. Få se något annat. Vidga sina vyer.

Det är fint hur det handlar om att ha saker gemensamt med någon som bor någon annanstans i världen. Dessutom hur vänskap kan växa fram med någon oväntad. Att man kan få en vän på en annan plats än för man själv bor- OM man vågar öppna sig och dela med sig av sig själv.

Boken får en extra liten stjärna för att breven som de två barnen skickar till varandra i berättelsen är utformade grafiskt som brev i boken. Det kommer göra att de barn som läser boken kommer känna att det känns mer verkligt och blir mer engagerade.












Inga kommentarer: