tisdag 12 september 2023

Supernova av Callum Bloodworth

Jag tror aldrig att jag läst en bok så långsamt. Jag ville verkligen inte att den skulle ta slut och hade en riktig separationsångest de sista sidorna. 

Hur kunde det bli så? Jo, helt enkelt för att romanen är helt underbar. Den hade allt jag vill ha av en ungdomsroman. Man kan känna igen sig utan att det är supermörkt. Den är härlig feelgoodig med en humor och värme som ger ett glimmer till sidorna. Det är en vacker story och jag känner från första stund att jag älskar att befinna sig i detta sockervaddsdoftande universum. 

Jag förälskar mig handlöst i bokens huvudpersoner, Nova och Leo samt relationen mellan Nova och Laura. Jag vill inte lämna dem när berättelsen är slut. Jag vill fortsätta umgås med dem.

Det är så mycket känslor. Precis som det är när man är tonåring. Dessutom stora känslor.

Boken handlar om Nova som blir dumpad, förlorar sitt sommarjobb och bästa vännen Laura åker till London. Men mitt i mörkret så har hon en karta, stjärnor, ett uppdrag att fylla sommaren med färg och börjar en bytestråd i Facebook. Detta leder till både det ena och det andra. Bland annat att hon möter Leo på en  bensinmack.

Tack Callum för att du skänker läsglädje och får mig att känna varför jag älskar att läsa!





Inga kommentarer: