måndag 24 juli 2023

Röd augustimåne av Rebecka

Med andra boken ute har Rebecka Edgren Aldén befäst detta som min favoritdeckarserie. Anledningarna är många.

För det första så har hon en förmåga att få mig att leva mig in i handlingen. Hon skriver så levande och realistiskt. Hennes miljöbeskrivningar är så underbara t ex om hur havet spytt upp drivor av kletig tång.

För det andra har vi det unika att det handlar om sjöräddare. Jag älskar att följa hur dem och få veta hur deras vardags är. Med det också sagt att författaren lyckats med karaktärerna. De är både verklighetstrogna och fängslande. Hon får till relationerna så bra.

Sedan är intrigen är välskriven. Det är spännande på det där sättet som känns som att det är utan ansträngning, men som man kan förstå är ett riktigt bra hantverk bakom.

Till sist är skärgården lockande och hur författaren skriver om både skärgårdsmiljö och om att segla gör det ännu mer så. Passar utmärkt till sommarläsningen.

Så vet du inte vad du ska läsa i sommar, så är både den nya ”Röd augustimåne” och den tidigare ”Svarta segel” mina bästa tips.




Inga kommentarer: