fredag 28 juli 2023

Aldrig ensam av Åsa Hellberg

Nu kommer jag med ett toppen-tips till! Den här berättelsen, som utgår från Åsa Hellbergs egen släkt, trollband mig totalt.

Åsa Hellberg åskådliggör tidsandan och historiska miljöer så att det känns som att ta en tidsmaskin tillbaka till början på 1900-talet.Bara hur hon gör detta och sedan får mig att engagera mig i de gripande kvinnoödena gör detta till en av de böcker jag tyckt bäst om i år.

Men så kommer ett lager till. Författaren levandegör ett stycke kvinnohistoria och även barnhistoria, som är så viktigt att känna till och hålla levande. Historia som ger eftertänksamhet men som också ger styrka. Kvinnorna då kämpade så hårt för det som blivit våra rättigheter idag och det är ett arv att förvalta. Detta gör berättelsen till något ännu finare. Det blir ett riktigt guldkorn i utgivningen. 

Boken är den andra fristående delen i Systrarna från Fjällbacka. Jag kan varmt rekommendera att man också läser första delen: Inte utan min syster.



Inga kommentarer: