torsdag 29 juni 2023

Syd av Katarina Ekstedt och Anna Winberg Sääf

Jag lyssnade på bok ett: ”Nord” tidigare i år och det gjorde det lättare att göra hushållssysslorna här hemma. Jag längtade hela tiden efter att höra mer. 

Så när jag fick boken ”Syd”, så kastade jag mig över den. Ivrig att höra mer om kocken Alex och allt som kretsar kring honom. Visst är även denna bok spännande. Det ligger en illavarslande stämning över berättelsen, som gör att man bara måste läsa vidare. En psykologisk thriller som lever upp till namnet. Har man läst ”Nord” först blir det givetvis ännu mer olycksbådande.

En annan sak som gör att jag tycker om att läsa både denna och boken ”Nord” är att man får följa med in i
restaurangköket. Det är mer underhållande än jag hade kunnat ana. Författarna beskriver detta mycket initierat och man kan inte undgå att bli intresserad. Även om man är helt kass i köket som mig.

Eftersom ”Syd” utspelar sig på Öland under sommartid och författarna lyckas alldeles ypperligt med att måla upp denna miljö passar den utmärkt som semesterläsning. Det är ett bra val att stoppa i sommarväskan.




Inga kommentarer: