fredag 2 juni 2023

Malibu brinner av Taylor Jenkins Reid

Jag dras alltid in i Taylor Jenkins Reid berättelser och fastnar. Denna är inget undantag.

Jag tycker inte om sand, annat än när jag är på stranden. Men författaren är så övertygande i skildringen av hur Jane älskar huset de växt upp i, även sandkornen som letade sig in överallt, att hon säljer in det. Jag börjar längta efter att ha ett eget strandhus. Men det är inte bara det hon säljer in. Även lyckan i att surfa lyser fram starkt mellan raderna. 

Det är dock bara en parantes när man tänker på allt det andra som hon förmedlar. Hur stor kärleken kan vara mellan två personer, när allt känns möjligt och inget annat är viktigt fast det ändå blir svårt. Hur man kan vilja att det fungerar, men det inte blir som det är tänkt.

Jag tycker också om att läsa om syskonrelationen. Författaren lyckas teckna verkliga personer och har skildrat syskonens närhet så fint.

Så har vi tidsskildringarna som jag uppskattat även i tidigare böcker. Detta gör författaren så bra. Hon lyckas skildra tidsandan så jag förstår den på ett annat sätt. 

Det här är ett måste-läsa i sommar! Den passar helt perfekt både att läsa på stranden eller på balkongen medan solen går ner.

(Och visst är omslaget snyggt?)



Inga kommentarer: