onsdag 8 mars 2023

Lektioner i kemi av Bonnie Garmus

Vilken bok kan passa bättre att tipsa om idag, den 8:e mars, än denna?

Berättelsen får mig att tänka mycket på hur det är och har varit för kvinnor i samhället. Det är svårt att undgå eftersom det hela utspelar sig i 1960-talets USA där huvudpersonen utmanar samhällets normer, speciellt  när det gäller kvinnor. Eftersom boken ger mycket tankar så skulle den passa alldeles utmärkt som bokcirkelbok. 

Karaktären Elizabeth är underbar i sin intelligens och humor. Jag tycker om hur hon tänker utanför ramarna. Även hennes kantighet bidrar till att jag tycker om både henne och berättelsen. Men det är inte bara henne jag tycker om, hunden Halv-sju är också en karaktär som får mig att läsa med en önskan om att boken inte ska ta slut. Jag tycker så mycket om att umgås med dem.

Det fanns även en sak som jag önskade att jag hade fått se i verkligheten.  Matlagnings-tvprogrammet. Om du har läst boken-kände du likadant?

Ifall du inte läst boken - grattis! Du har något riktigt bra att se fram emot att läsa!

Utgiven av @wahlstromwidstrand 


Inga kommentarer: