torsdag 11 augusti 2022

Såld på en måndag av Kristina McMorris

Jag berörs av berättelsen, som är skapad utifrån ett verkligt tidningsfotografi. Ett fotografi på två barn och en skylt med ”Barn till salu”.

Vad får oss människor att ta de beslut vi tar och gå de vägar vi går? Vad gör man när ens valmöjligheter känns som att de tagit slut? Det är bland annat det som jag funderar över när jag läser boken.

Det är en stark berättelse om reportern Ellis Reed och nyhetssekreteraren Lily, två karaktärer som man kommer nära och bryr sig om. De befintliga porträtterade och det är intressant att se hur Elis växer.

Ellis skriver för det mesta skriver för skvallerspalten. Han vill dock mer än så. En dag tar han ett foto av två barn och en skylt. På skylten står det: 2 BARN TILL SALU. Det är 1930-tal och depressionen gör det tufft för människor. Nyhetssekreteraren Lily hittar fotot, berörs av det och ser till att chefen får det. Men när det är bestämt att det ska bli en artikel händer en olycka med fotot och Ellis måste ordna ett nytt. Det är bara det att barnen bor inte kvar. Ellis bestämmer sig för att arrangera ett foto. Något han kommer att ångra.

Jag däremot ångrar inte att jag läste denna bok. Det är så här historiska romaner ska vara.

Utgiven av @lbforlag





Inga kommentarer: