söndag 12 juni 2022

Dinosaurieklubben: T-Rex anfaller av Rex Stone

Jag sitter nästan och hoppar i fåtöljen medan jag läser, så glad är jag åt denna bok. Jag kan se framför mig de barn som kommer älska att läsa de här böckerna. De där som älskar dinosaurier. Det riktar sig till 6-9 år, men jag vet att de kommer även passa barn i den 4:a jag ska jobba i till hösten. Perfekt att kunna locka ännu fler barn till läsare, med hjälp av denna.

Nu undrar du ju förstås varför denna är speciell? Jo, det handlar om hur dinosaurie- och fossilälskande barn (runt omkring i världen) är sammankopplade med hjälp av en app, där de kan hjälpa varandra med kunskap och fakta via en chattfunktion. I den här boken (första i serien) möts Jamie och Tess för första gången. De har bara haft kontakt via appen. Samma dag som de möts på stranden upptäcker de en grotta som är öppningen till en värld där dinosaurier fortfarande lever. Det blir väldigt spännande. Hur skulle det kunna bli annat när det handlar om dinosaurier?

En sak som jag också gillar är den positiva andan mellan barnen i appens chatt men också i verkligheten. Det gör läsningen så fin. 

I slutet finns en tidslinje med fakta om perioderna samt en ordlista. Det finns även fakta om några dinosaurier och slutligen även en quiz. 

Boken är liksom det bästa av allt. Nu vill jag genast trycka den här kapitelboken i händerna på ett barn.



Inga kommentarer: