lördag 28 maj 2022

Djupt vatten av Katharina Arden

Vad jag önskar att den här rysar-serien hade funnits när jag var barn. Jag älskar den som vuxen, men det är inget mot vad jag hade gjort som barn. 

Alla tre böckerna är läskiga på sitt sätt. Allt från skalan krypande läskigt till skräck. Det är också olika saker som skrämmer en i de olika berättelserna. Författaren är otroligt skicklig på att bygga upp stämningar.

Böckerna är berättade utifrån de olika huvudpersonerna. I denna är det Brians tur. Det är spännande att få läsa ur hans synvinkel. Han kommer verkligen till sin rätt här. Den leende mannen är dock inte med så mycket i den här boken. Den otäcka sjölevande varelsen räcker dock gott för att få upp pulsen.

I den tredje delen ska barnen ut och åka båt, eftersom Cocos mamma ska skriva en artikel om Champ tours. De har båtresor som bland annat visar platser där Champ, som är Vermonts svar på Loch Ness-monstret, setts. Naturligtvis är det är en dålig idé. Brians tidigare bäste vän Phil är med. När han fiskar upp en ormliknande varelse är det starten på allt som går fel. Ollies pappa blir biten i handen och någon större varelse i vattnet är ute efter dem. Båten sjunker och enda räddningen är att ta sig till ön som inte finns på kartan.

Det märks att boken bygger upp för finalen. Med det slutet önskar jag att jag hade bok fyra här hemma nu. 

Passar från ca 10 år.

Inga kommentarer: