torsdag 27 januari 2022

Släcka liv av Pernilla Ericson

Det är så många olika sorters spänning som trängs i denna bok att jag blir ett enda nervknippe när jag läser. 

Deckargåtan är välkonstruerad och pulshöjande. Liv och Lilly skickas upp till norrländska Skageby för att läsa ett olöst mord, men det sker fler mord när de väl är där och ovädret som dragit fram gör att elen är utslagen och det är svårt att komma fram.

Och just ovädret och dess konsekvenser har min fulla uppmärksamhet och fängslar mig. Jag kan ju inte låta bli att föreställa mig verkliga scenarior samtidigt som jag oroar mig för konsekvenserna för bokens karaktärer. Klimatdeckare är en ny favorit, speciellt om de är så välskrivna som denna. 

För att inte tala om de spänningstrådar som finns i huvudpersonernas liv. Det gjorde det svårt att sova när jag var tvungen att lägga bort boken för att få tillräckligt med sömn.

Kortfattat kan man säga att denna andra bok i serien om Lilly Hed gör att jag vill bara ha mer.



Inga kommentarer: