söndag 30 januari 2022

Felet med Eden av E P Uggla

Jag har längtat efter att läsa en bra dystopi och äntligen fick jag göra det.

Boken handlar om 17-åriga Ava som vaknat från den nya influensan, en dödlig pandemi. Hon vet inte hur lång tid som gått och allt är helt obegriplig för henne. Det är många som dött och överlevarna har byggt ett ställe som heter Eden. Dit kommer Ava, men det är  inte det paradis det låter som. Det är en grym värld Ava vaknat upp till.

Berättelsen är trollbindande och har som alla bra dystopier ett intressant samhällsperspektiv och är tankeväckande. Författaren har skapat en spänning som gör att läsningen går lekande lätt och sidorna försvinner i ett nafs. Om jag hade jobbat på högstadiet hade jag plockat in den i undervisningen. Just på grund av att den skapar läsglädje, förutom att den ger en hel del att prata om.

Hur som helst önskar jag dock att jag slapp vänta på att få läsa nästa del. Jag vill ju läsa den nu!



Inga kommentarer: