lördag 2 oktober 2021

En enkel till Amerika av Marie-Louise Marc

Jag tycker så hjärtinnerligt mycket om den här boken. Jag kommer tipsa om den både till höger och vänster, högt och lågt, för det är en roman som passar läsare i alla möjliga åldrar.

Jag blir verkligt imponerad över hur Marie-Louise får till 1950-tals andan i berättelsen med både ord och referenser. Det känns äkta och gör att jag snabbt sugs in i 50-talet och befinner mig där själsligen till 100 procent med huvudpersonen.

Men jag befinner mig där också i hjärtat, för det är en sådan fin skildring om hur det är att vara ung kvinna då. Mina tankar går till min mamma, som kommer älska den här boken. Hon blev själv oplanerat ung mamma under början av 50-talet. Det kommer bli så intressant att diskutera romanens innehåll med henne. Höra vad den får henne att tänka på och höra vad hon känner igen sig i. Men jag skulle gärna läsa den i bokcirkel och diskutera den med andra också. Det finns mycket att prata om.






Inga kommentarer: