fredag 9 april 2021

Besten och Betty av Jack Meggitt-Phillips

Berättelsen för tankarna till Roald Dahls berättarstil, vilket gör att jag genast faller för den. Det är fantasifullt, men med hjärta i och naturligtvis en härlig humor.

Dessutom hur skulle man inte kunna tycka om en berättelse som handlar om en 511-åring man som har en magisk otrevlig best på vinden. En best som kräver att bli matad med något nytt varje gång och som nu vill ha ett barn i utbyte mot det livselixir han brukar ge mannen. Det kan mannen inte vara utan, så han bestämmer sig för att hitta ett barn. Gärna ett otrevligt, elakt och ouppfostrat. Ett sådant barn som Betty.

Det är en berättelse som man kan läsa själv i 9-12 års åldern och uppskatta, men jag tror den blir ännu mer underbar som högläsningsbok. Med andra ord har jag hittat en bok att läsa för min femma, nu efter påsklovet. Mitt inre gör glada kullerbyttor, för jag vet att de kommer älska den!

Utgiven av @bonniercarlsen



Inga kommentarer: