söndag 7 februari 2021

Nästan bra på livet av Conny Palmkvist

Conny Palmkvist bjuder med mig som läsare in i sin familj och in i sitt inersta. Dottern som föds under dramatiska former, men oron tar inte slut där. För efter ett tag börjar de undra över dottern. Varför pratar hon inte med dem? Varför får de inte kontakt? Är det bara så enkelt att hon inte hör?

Med ett sparsmakat och vackert språk samt kreativt sätt att uttrycka sig, skildrar författaren vardagen med dottern och kärleken till henne. Jag får följa alla utmaningar familjen möter och jag lever mig verkligen in i det. Jag engagerar mig och blir känslosam. Att läsa utan att gråta är omöjligt, oavsett om det är glada tårar eller ledsna tårar. Romanen bjuder på ett litet provsmak av både glädjeämnen och bekymmer. 

Just tack vare att författaren är så ärlig, får jag gå i hans skor och jag lär mig massor. Mitt synsätt utvecklas. Conny Palmkvists bok visar varför litteratur är viktig. För hur ska jag och andra med mig annars förstå hur det kan vara?


Betyg:
+4 av 5
Förlag: Baxar




Inga kommentarer: