fredag 15 januari 2021

Amerikansk jord av Jeanine Cummins

Jag tror inte jag andats riktiga andetag sedan jag började läsa. Det är inte bara på grund av att det är spännande. Det är också för att det är så starkt berörande. Jag tänker mycket på hur jag skulle hantera situationen som huvudpersonen är i. Skulle jag klara det? Hur stark skulle jag vara? Jag funderar även över varför människor utsätter andra människor för hemska saker.

Trots att det är en berättelse där fasansfulla saker händer, så strålar den även av kärlek och människors styrka. Man är inte knäckt efter att ha läst den, utan det finns en viss hoppfullhet. I berättelsen kommer även människors godhet fram och mina ögon tårades lika mycket av det när jag läste som av det som var ohyggligt.

Så trots att det bara är januari så vågar jag säga: Det här är en av årets starkaste och mest berörande böcker. En bok man inte vill missa att läsa!


Förlag: Bazar förlag
Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: