tisdag 6 oktober 2020

Deadline av Rebecka Edgren Aldén

Rebecka Edgren Aldén målar upp livet som andreredaktör på ett stressigt livsstilsmagasin, så jag helt lever mig in i det. Jag lider med huvudpersonen Anna försöker få ihop jobbet, som kräver sena kvällar, med sitt familjeliv. Jag vill ibland skaka om henne, för att få henne att inse vilka misstag hon gör. Det är också det som gör historien intressant. Hon känns mänsklig.

Det som också ger ger berättelsen det där lilla extra är att märks när man läser att författaren har kunskap om hur det är på en tidningsredaktion. Man blir verkligen inbjuden att ta del av den miljön.  Det gör även att det känns genuint.

Allt är kryddat med en spänning som gör att man inte vill lägga ifrån sig boken. Vilket jag inte heller gjorde. Lite nattsömn får man offra ibland för en god sak. 


Handling: När Anna får drömjobbet på livsstilsmagasinet Suzanna träder hon in i en värld hon tidigare bara sett på håll. Glammiga galor, gratisprylar och uppmärksamhet. Chefredaktören Diana Gray är en före detta dokusåpadiva och nu populär influencer, med stor karisma och många kändisvänner. Anna dras som i en virvelvind med i Dianas stjärnglans. Tills hon förstår att något är allvarligt fel på det nya jobbet. Redaktionen lider av en omänsklig stress och Diana ljuger och manipulerar.  Vad är det Diana till varje pris inte vill avslöja? Det hela utvecklar sig till ett spel på liv och död, och insatserna visar sig vara högre än Anna någonsin kunnat föreställa sig.

Inga kommentarer: