torsdag 23 juli 2020

Den gröna hemkunskapen: grundkokbok med över 350 vegetariska recept av Inga-Britta Sundqvist

Det här är en gedigen kokbok. Ju mer jag bläddrar och läser i den ju bättre tycker jag att den är.

Allt är mycket välgjort och genomtänkt. Det finns en klimatsmart guide med t ex säsongguide för svenskodlade frukter och grönsaker. Det finns handfasta och enkla tips om hur man gör för att vara en medveten konsument.

Det finns även tips för inomhusodling och förvaringstekniker.

För den som inte har koll på vad alla köksväxter heter, så finns det sidor med bilder och beskrivningar. Man får veta hälsoeffekter och näringsvärde samt lite övriga småtips.

Även kryddor, salter, socker och sötningsmedel har sina små avsnitt. 

Därefter kommer recepten. Det finns många lockande och goda recept. Det finns även små användbara tips till många av recepten. Det finns inte foton till alla recept, men de foton som finns är aptitliga och vackra. Jag blir riktigt inspirerad att laga mat när jag läser.

Om jag kände någon som skulle flytta hemifrån, så hade det varit den perfekta presenten. Men den kan även fungera som gå bort-present. Eller varför inte skämma bort sig själv-present, 



Betyg: -5 av 5
Förlag: Norstedts 

Inga kommentarer: