tisdag 2 juni 2020

Gömställen av Katherine Arden

Det här är en fantastisk skräckberättelse för barn. Jag blir helt till mig när jag tänker på den. Den har allt. Det är krypande spänning som blir riktigt läskig, en idé som utförs på ett utmärkt sett och levande beskrivningar. För att inte tala om ruggiga fågelskrämmor. Jag önskar så att jag kunde läsa den igen, för första gången. Däremot kan jag ju läsa om den. Det kommer jag göra i sommar.


Handling: Elvaåriga Ollie älskar böcker. Så när hon träffar på en märklig kvinna nere vid sjön som är på väg att slänga en bok i vattnet stjäl hon boken ifrån henne. Och hon börjar läsa den. Boken handlar om flickan Beth, om två bröder som båda älskar henne och en märklig överenskommelse med en leende man, som kan ge dig det du önskar mest av allt. Dagen därpå åker Ollies klass på utflykt till en bondgård, och bakom gården upptäcker Ollie en kyrkogård -- och på gravstenarna står namnen på personerna i boken! Är historien hon läser sann? På vägen hem går skolbussen sönder, och deras lärare beger sig tillbaka för att hämta hjälp och säger åt barnen att stanna i bussen. Men den underliga busschauffören har ett helt annat råd: Hitta gömställen. Innan mörkret faller.

Betyg: -5 av 5

Förlag: Lilla Piratförlaget

Inga kommentarer: