onsdag 20 maj 2020

Vingar av silver av Camilla Läckberg

Jag började läsa ”Vingar av Silver” utan några förväntningar. Jag tänkte att jag skulle läsa lite innan jag somnade. Det blev inte bara några sidor, det blev hela boken. Berättelsen har ett sådant driv att jag kunde inte avsluta läsningen, trots att jag tidigt listat ut hur det förhåller sig. Kanske var det så att det blev mer spännande för att jag förstod hur det hänger ihop och jag undrade när det skulle avslöjas.

Visst känns det även som att denna andra bok, liksom ”En bur av guld”, är inspirerad av 80-talets spänningslitteratur, som t ex Sidney Sheldon. För mig funkar det. Jag tyckte om det. 

Det jag dock är kluven till är den kallare och hårdare bilden man får av Faye, samt att jag tycker hon på ett sätt är lite aningslös.

Men fastnar - det gör man i denna bok om makt, lyx och hämd. Så gör inte om mitt misstag att börja läsa den precis när du ska sova. 


Handling: Just när Faye trodde allt var över hotas hennes tillvaro igen. Hon har byggt upp ett liv utomlands, exmaken Jack sitter i fängelse och hennes företag Revenge skördar stora framgångar. Men när Revenge ska lanseras i USA dyker det plötsligt upp ett allvarligt hot mot bolaget och Faye tvingas återvända till Stockholm. Med hjälp av en handplockad grupp kvinnor kämpar hon för att rädda det som är hennes - och för att rädda sig själv och dem hon älskar. Första delen i serien om Faye blev inte bara en av 2019 års största succéer i Sverige utan även en stor framgång internationellt.

Betyg: +3 av 5
Förlag: Forum bokförlag 

Inga kommentarer: