torsdag 21 maj 2020

Pippi 75 år och två fina bilderböcker

Det passar ju utmärkt att ge ut Pippi firar födelsedag när nu Pippi fyller 75 år (faktiskt precis idag). 

Jag älskar denna berättelse där Pippi blir så otroligt glad över sin present och även gästerna får presenter samt att de leker inte-stöta-golvet. Tala om att föras tillbaka till barndomen. Pippi är magisk. Man blir så glad av att läsa och allt känns möjligt. 

Det är kul att man lagt till recept och kalaslekar i slutet av boken. 




Man har även gjort en seriebok av filmen Pippi på rymmen. Vilken nostalgitripp det är att läsa om Konrads kalasklister, Pippis älvtur med tunnan och äventyret med tjuren. Ibland hade jag velat ha lite mer av berättelserna. Det känns som att det är lite korthugget. Eller så är det att jag saknar Astrids berättarröst, eftersom jag är van vid den, och i denna hör jag den inte. Jag är helt enkelt ovan att läsa hennes berättelser i dialogform.

Men hur som helst är det en rätt tjock bok med flera kapitel med härliga äventyr att läsa om. Jag tror att den kommer att bli omtyckt och kommer passa dagens barn. 

Fabian Göranson har tecknat på sitt eget sätt, men det märks att han gjort det i Ingrid Vang Nymans anda.




Inga kommentarer: