torsdag 23 januari 2020

Stephanie Mailers försvinnande av Joël Dicker

Joël Dicker är tillbaks med en ny klassisk pusseldeckare. Författaren har tidigare skrivit succén ”Sanningen om fallet Harry Quebert”. 

”Stephanie Mailers försvinnande” är en långsam bladvändare. Man måste bara läsa ett kapitel till, men samtidigt får man liksom vila i läsandet. Det är inte en läsning för man håller andan, utan precis tvärtom. Det är en av sakerna som jag verkligen tycker om med den. Den gör gott för själen. Kanske att slutet hade kunnat kortats lite, men det var okej. 

Sedan tyckte jag att själva fallet var intressant och underhållande. Jag älskar att få klura på vad som hänt, just att det är upplagt som en klassisk pusseldeckare. Mina hjärnceller blir extra glada och jag känner mig faktiskt lite smartare efter läsningen. Det är väl en härlig bieffekt av en bra bok?


Handling: I slutet av juli 1994 drabbas staden Orphea i Hamptons av någon fruktansvärt: borgmästaren och hans familj skjuts ihjäl. Två unga poliser löser brottet, men tjugo år senare kontaktas en av dem av journalisten Stéphanie Mailer som grävt i fallet och påstår att man dömt fel gärningsman. När Stéphanie försvinner under mystiska omständigheter inser polisen att hon hade rätt och de tvingas ta upp fallet igen.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: