onsdag 22 januari 2020

Gileads döttrar av Margaret Atwood

Jag har tidigare läst Tjänarinnans berättelse. Nu när jag läste Gileads döttrar var det många saker som dök upp till ytan igen i mina tankar, men även nya saker.

Jag funderade till exempel över det här med att inte låta folket lära sig läsa och skriva, vilket effektivt vapen det är till att få människor att underordna sig. Jag tänker mycket på vårt samhälle idag. Det är elakt smart att begränsa tillgång till bibliotekets tjänster för de som behöver det mest. Ju okunnigare man gör ett folk, desto lättare är det att lura dom. 

Överhuvudtaget får boken mig att tänka mycket på samhället nu och i framtiden. Jag älskar att läsa dystopier, men de gör mig också rädd. Tjänarinnans berättelse och Gileads döttrar är nog de läskigaste dystopierna jag läst. 

Det är en bra bokcirkelbok, för det finns mycket man kan prata om.


Betyg: 4 av 5


Inga kommentarer: