onsdag 16 oktober 2019

Hjärtats bokhandel av Veronica Henry

Veronica Henry är min nya favoritförfattare. ”Hjärtats bokhandel” är den tredje boken jag läser av henne. Jag älskar hur levande hon skriver. Att läsa ”Hjärtats bokhandel”, är som att öppna en dörr och stiga in på riktigt i bokens värld. Vilken ljuvlig berättelse!

Författaren beskriver så väl kärleken till litteratur. Hon sätter ord på vad en bokälskare känner. Till exempel i en passage om Thomasina som går till bokhandeln en gång i månaden för att:
”köpa en ny kokbok. Det var hennes sätt att skämma bort sig själv. Det var redan fullt på hyllorna i hennes lilla hus, men enligt henne fanns det ingen gräns för hur många kokböcker man kunde ha. Att läsa dom var hennes sätt att slappna av och stänga ute omvärlden”

Vilken bibliofil känner inte igen sig i detta? 

Karaktärerna är beskrivna med en sådan värme och kärlek att jag blir lite kär i alla. Jag älskar att befinna mig i allas sällskap och att komma som närmare och få veta mer om dom. Jag kommer sakna dom så mycket nu när boken är slut.

Jag avslutar med ett citat från boken som säger allt vad jag känner och vad ”Hjärtats bokhandel” är för mig:

”Du vet, vissa böcker lånar man ut eller tappar bort eller lämnar till secondhandbutiken, men det här är böcker för hela livet.”


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hjärtats bokhandel
Originaltitel: How to find love in a bookshop
Författare: Veronica Henry
Antal sidor: 329
Förlag: Printz Publishing 
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789177711896
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: