torsdag 11 juli 2019

Dödligt arv av Rachel Rhys

Dödligt arv” är helt oemotståndlig. Författaren har lyckats få till en underbar blandning av intriger, mysterium, efterkrigshistoria och glamour från Franska riveran 1948. Jag gillar verkligen mysteriebiten. Det är inte en deckare i historisk miljö, utan en historisk roman med ett mysterium. Det gör boken extra intressant.

Jag är också förtjust i hur väl författaren skildrar huvudpersonen Eve och hennes utveckling. Man kommer nära Eve och det är dessutom empatiskt skildrat. 

Jag är, som ni säkert märker, helt betagen av boken. Jag läste varje kväll och fick tvinga mig själv att sluta, när klockan blev för mycket. Dagtid, när jag inte kunde läsa, längtade jag efter att läsa. 

Det är en fantastiskt skriven historia, som sveper iväg med läsaren till en annan tid och plats. Åh, vad jag önskar jag kunde läsa den igen för första gången.


LONDON 1948. Eve Forrester är fast i ett kärlekslöst äktenskap, i ett trist hus i en ännu tråkigare förort. Men en dag får hon ett brev från en advokat med besked om att hon har fått ett arv av en välbärgad mystisk främling. För att få veta mer reser Eve till franska rivieran och väl framme visar sig arvet bestå av en underbar blekrosa villa med spektakulär utsikt över Medelhavet. Allt känns som en dröm som gått i uppfyllelse. Men medan Eve minglar med filmstjärnor och författare på glamorösa tillställningar börjar obehagliga saker att hända. Mörka familjehemligheter avslöjas när hon kämpar för att gå till botten med det oväntade arvet innan drömmen förvandlas till dödsfälla.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Dödligt arv
Originaltitel: Fatal Inheritance
Författare: Rachel Rhys
Antal sidor: 378
Förlag: ETTA
Utgivningsår: 2019
ISBN: 
9789187917905 
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: