lördag 13 april 2019

Till Vial: 8400 dagar kvar av Henrik Ståhl



Till Vial: 8400 dagar kvar är en fantastiskt berättelse om en flicka och hennes bror som åker ensamma i ert rymdskepp mot planeten Vial. Varför de är ensamma i rymdskeppet får man veta allt efterhand när man läser. Liksom vad de plötsligt upptäcker. 

Det är en spännande berättelse som påminner mig om filmen Passangers. Den är välskriven och jag tycker författaren lyckats väl i att skildra hur det kan vara och kännas. Jag befinner mig både på rymdskeppet men även i Gladys huvud. Han har även skildrat syskonkärleken så fint.

Till Vial är en perfekt högläsningsbok för  mellanstadiebarn, eftersom det finns enormt mycket att prata om. Jag är säker på att min dotter kommer älska den, likväl som min klass. Så i värsta fall får jag läsa den två gånger i vår och jag tänker: lyllos mig!

Handling: När världen är på väg att kollapsa måste mänskligheten försöka emigrera med den enorma rymdarken Otösan till exoplaneten Vial. Men det som från början är en utopi för alla människor blir snart en möjlighet enbart för de rikaste. Speedy är en av de som försöker rädda sin familj genom att göra resan ut ur solsystemet till Vial. Resan startade för sex år sedan, innan lillebror Keaton ens var född. Speedy finns inte längre kvar ombord på rymdskeppet, utan kvar är bara syskonen Gladys och Keaton. 


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Till Vial: 8400 dagar kvar
Författare: Henrik Ståhl
Antal sidor: 175
Förlag: BonnierCarlsen
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789178030743
Finns t ex hos: AdlibrisBokuscdon

Inga kommentarer: