torsdag 21 februari 2019

Den försvunna mustaschen av Ohlséni & Hansen

Åh, vilken underbar ny deckarserie för barn.  Den försvunna mustaschen är så varmt humoristisk att man blir på glatt humör resten av dagen efter att ha läst den.

Jag älskar att karaktärerna har fått namn efter sina yrken. Vi har Stig Bygel, som är idrottslärare och Linn Jahl, som är mattelärare. Jag älskar det så pass mycket att jag hoppas att det ska bli riktigt många personer som dyker upp. För varje ny person skrattar jag till och blir så nöjd när jag sett sambandet med namnet.

Jag tycker dessutom att det är genialt att ha en vaktmästare som detektiv och att det utspelar sig på en skola, en plats barn känner igen sig på. Skolan blir ju så mycket mer spännande då.

Jag ger en stor tumme upp på Den försvunna mustaschen och hoppas på många, många fler böcker i den här serien.



Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den försvunna mustaschen
Författare: Christina Olséni & Micke Hansen
Illustratör: Katarina Vintrafors
Serie: Skolvaltmästare Tores Detektivbyrå #1
Antal sidor:
Förlag: Bokfabriken
Utgivningsår: 2019
ISBN: 
9789178350339
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

2 kommentarer:

Bokprinsessorna sa...

Håller med dig namnet gjorde det riktigt underhållande som vuxen att läsa denna. Mer liknande böcker!

Boktokig Eva Boström sa...

Ja, det tycker jag med!