tisdag 4 september 2018

Ellinor av Katarina von Bredow


Ellinor är så bra att jag slukade den och kastade mig in i nästa del i triologin. Författaren lyckas verkligen skildra hur det är att vara i gränslandet mellan barn och tonåring. Hur svårt det är att GP sin egen väg. Och överraskande nog - hur bra det är med klättring. Jag blev riktigt sugen på att klättra och låta det fylla mitt huvud, för att ta paus från allt det andra som virvlar runt.

En annan oväntad sak är att jag blev fullkomligt förälskad i de två bonusföräldrarna Ulf och Jenny. Jag är glad att berättelsen visar att det kan bli jättebra när en familj förändras. Att det inte måste vara en massa konflikter och svårt att acceptera bonusföräldrarna, utan att de tillför något fint och blir en ny, viktig del. 

Handling: Allt utspelar sig i alla fall under några veckor i slutet på sexan. I denna första del får vi följa Ellinor, som gillar att klättra och är riktigt duktig på det. Hon brukar åka till en klättervägg med kompisen Leo. Ellinor hänger inte riktigt med i kompisen Mejas förvandling till tonårstjej. Plötsligt får klassen en ny kille. Han intresserar sig för Ellinor och inte klassens drottning Meja. Det får olyckliga konsekvenser för Ellinor.

Jag kan avslöja att nästa del heter Leo och då fortsätter berättelsen om Ellinor, Leo, Viktor och Meja, fast berättad ur Leos ögon. Jag gillar verkligen berättargreppet att låta var sin person föra historien vidare i var sin bok.

Jag skulle nog säga att boken passar bäst i 11-12 års åldern.


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Ellinor
Författare: Katarina von Bredow
Serie: Del 1 av 3. 
Antal sidor: 275
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789127153318
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

1 kommentar:

Bernard Ryan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.