söndag 16 september 2018

Bebisfabriken

Vilka coola fakta man får lära sig i den här boken. Jag älskar den lilla rutan ”Fakta för vetgiriga”. Det är så att jag måste ta den till skolan och låta mina elever på mellanstadiet läsa den. 

Bilderboken inleds men en lättfattlig och enkel text om hur det blir djurungar. Sedan handlar varje uppslag om ett sorts djur. Det är allt från Darwins groda (den måste du läsa om) till rävar. Man får veta lite om varje om djuren. Det kan vara om hur ungen blir till, får mat eller hur föräldrarna sköter den.

Först när jag bara såg framsidan utan att veta innehållet, var jag lite skeptisk till illustrationerna. Men sedan insåg jag att de är perfekta. De är roliga och gör att denna bok kan sträcka sig långt förbi målgruppen 3-6 år. Jag skulle nog säga att den bäst passar från från 5-6 år och uppåt.

Bebisfabriken var verkligen en positiv överraskning. Ett mycket bra sätt att prata om blommor och bin eller bara lära sig mer om djur. 




Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bebisfabriken
Författare:Li Söderberg & Katy Kimbell
Serie: #
Antal sidor: 32
Förlag: lind & co
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789177796527
Finns t ex hos: AdlibrisBokus,
cdon

Inga kommentarer: