torsdag 21 juni 2018

Rutiga byxor funkar inte här


Jag har precis läst sommarens roligaste och härligaste bok för slukaråldern! Och jo, den passar bra för vuxna med! Jag skrattade så jag fick ont i magen. Det är en berättelse att känna igen sig i, för vi har väl alla haft våra pinsamma ögonblick i skolan? 



Rutiga byxor funkar inte här är en riktig höjdarbok om Ottilia som flyttar från Linköping till Lidingö och börjar sjuan. Vi vet ju alla hur det är att börja sjuan. Ottilia början sjuan med rutiga byxor och en försening på grund av att hennes mamma sagt fel klassnamn, så Ottilia sätter sig i fel klassrum. Att Ottilia sen ovanpå det har den pinsamma hemadressen någonsin, som hennes lärare upprepar om och om igen, ja det gör det inte bättre. 

”Jag tror aldrig jag sett en gladare klass än min nya som den ser ut nu.”

Men hon tar sig någorlunda genom den första skoldagen och hittar till slut hem igen. Nästa dag är hon taggad. Gårdagen är glömd. 

Jag älskar att författarna valt att i berättelsen lägga in Ottilias blogginlägg (med tillhörande kommentarer) samt hennes Note to self. De gör både boken roliga att läsa men gör också att Otillia känns verkligare. Ett smart drag!



Sommaren har just börjat men jag kan inte låta bli att längta lite till i höst, för då kommer nästa bok i serien!

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Rutiga byxor funkar inte här
Författare: Marie Hammar och Abbe Wahlquist
Serie: Note to self #1
Antal sidor: 191
Förlag: Rabén & Sjögren 
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789129707892
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: