onsdag 11 april 2018

Tre fina bilderböcker om att få vara den man är


Det är alldeles för få böcker som handlar om könsidentitet, därför är det glädjande att se dessa tre böcker. 

Jag är Bella handlar om att vara tjej fast ha en killkropp. 

Jag är Linus handlar om att vara kille men ha en tjejkropp.

Jag är Tintin och Elsa handlar om att både vara kille och tjej.

Det är trevligt illustrerade böcker som förklarar enkelt utan krusiduller hur det kan vara. Perfekt att ha som utgångspunkt för prat i barngrupp kring könsidentitet. Det utspelar sig i förskolemiljö, men kan nog fungera att läsa högt i förskoleklass också. 


Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Jag är Bella 
Titel 2: Jag är Linus
Titel 3: Jag är Tintin och Elsa
Författare: Camilla Gisslow
Illustratör: Klaudia Drabikowska
Antal sidor: 48
Förlag:Tallbergs förlag
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789198423419
Finns t ex hos: AdlibrisBokus,
cdon

Inga kommentarer: