onsdag 17 januari 2018

Kvinna utan minne av Petter Lidbeck

Först när jag såg boken så trodde jag att jag läst den. Sedan såg jag att det var skönlitterär roman för vuxna och insåg att boken jag tänkte på inte var Kvinna utan minne utan Flickan utan minne. En barnbok som mina elever älskade.

Det är en spännande idé att göra om sin barnbok till en vuxenversion. Hur blir det om det är en vuxen som tappat minnet?

Petter Lidbeck har skrivit en riktigt mörk och obehaglig berättelse. Jag mår lite illa när jag läser om kvinna som vid en middag öppnar ögonen och har glömt allt före det ögonblicket. Tänk att inte känna igen sin man eller sina tre barn! Vad hemskt för dom! Vad hemskt för henne! Hur klarar man att leva med människor som man inte känner något för men som har förväntningar på en.

Det är en tunn bok men den hinner skapa mycket känslor och tankar. Nu måste jag hämta mig lite.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kvinna utan minne
Författare: Peter Lidbeck
Antal sidor: 196
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: 2018
ISBN: 9789164205377
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon






Inga kommentarer: