lördag 23 april 2016

Trollflöjten av Pierre Coran

Vilken underbar idé att göra en bilderbok av en av Mozarts operor. Trollflöjten är ju verkligen en händelserik och spännande berättelse. Den är ju som en saga.

"Det var en gång ett land täckt av höga berg och djupa skogar. Där bodde en fågelfängare som hette Papageno. En dag när han strosade i skogsbruk han syn på en enormt stor orm på stigen."

Mina barn satt alldeles förtrollade och lyssnade när jag läste högt. De kurade ihop sig och lyssnade och tittade på bilderna. Bara deras andetag hördes. "Wow! Vilken saga", sa äldsta dotter. "Men jag hade velat veta mer om vad som hände de andra. Jag blev ju så nyfiken."

Sedan var vi naturligtvis tvugna att lyssna lite på operan också. "Vackert, men jag förstår inte vad de sjunger men jag vet ju vad som händer." sa den andra dottern. "Får vi höra mer sen", sa den första dottern.

Så detta är ju verkligen ett sätt att göra barn nyfikna och intresserade av en annan musikform, dvs opera. Det är ju inte så vanligt att de får höra sån musik.

Trollflöjten har illustrerats med helt fantastiska bilder. Dessa passar verkligen så bra ihop med berättelsen.

Boken passar från ca 3 år.


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Trollflöjten
Originaltitel: La flûte enchantée
Författare: Pierre Coran
Illustrationer: Charlotte Gastaut
Översättning:Suzanne Öhman
Antal sidor: 32
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789129699425
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon


Inga kommentarer: