fredag 9 januari 2015

A-Ö

A-Ö är ett roligt spel där man verkligen får använda hjärnan. Jag skrattade så jag trodde jag skulle dö när jag spelade med min mamma, lillebror och svägerska. Det var ju också för att de kunde bjuda på vilka associationer de gjorde. Men ett roligt spel oavsett.
Tiden flyger flyger iväg när man spelar och det gäller att ha tungan rätt i munnen.


I A-Ö har man var sin A-Öbricka att fylla. Man får lägga en markör på varje bokstav som man lyckats komma på något till, t ex kan kategorin vara verktyg. Då kan man ju lägga på h för hammare, s för stjärnmejsel osv.

Man slår en tärning först för att veta om man har 15 s på sig eller 30 s. Sedan slår man en vanlig tärning för att få reda på vilken kategori på kortet som gäller.

Man kan även få upp en ring på tärningen. Då får man lägga en markör på valfri plats på sin bricka, innan turen går vidare. Man kan också få en hand och då ska man också komma på ord till bokstäverna men då ska man plocka bort markörer från en annans bricka.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Namn: A-Ö
Konstruktör: Gordon Barlow
Antal spelare: 2- 4 spelare
Ålder: från ca 9 år
Speltid: ca 30 min
Tillverkare: Tactic
Publiceringsår: 1992
Kategori: Vuxenspel, Partyspel, ordspel

Inga kommentarer: